המפגש בבלגיה
המפגש בבלגיהצילום: Jean-Pol Schrauwen

סגן ראש ממשלת בלגיה, המכהן גם כשר החוץ של המדינה, דידייה ריינדרס, נפגש עם משלחת מנהיגים מאיגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי (EJA) ברשות מנכ"ל האיגוד, הרב מנחם מרגולין.

ריינדרס הבטיח, כי המלחמה באנטישמיות, וברדיקליזציה של אזרחים החוזרים מלחימה בסוריה ועירק, תעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה הבלגית החדשה.

סגן ראש הממשלה הדגיש בדבריו כי "ברור לכל כי הצתת בית הכנסת בבריסל בשבוע שעבר, הינה פעולה אנטישמית – זו עובדה. נקיטת סנקציות וייזום צעדים משמעותיים הם חלק חשוב של המאבק נגד הקצנה, זוהי משימה חיונית לאין ערוך וכולנו חייבים להתגייס וביחד למגר את התופעות השליליות ויפה שעה אחת קודם".

הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי, הביע חשש בפגישה, לגביי עתיד הקהילות היהודיות באירופה בימים בהם חבישת כיפה ברחוב של עיר אירופאית הפכה מסוכנת.

הרב מרגולין קרא לנקוט בצעדים הדרושים לאבטחת שלומם של המתפללים והמוסדות היהודיים ברחבי בלגיה. וציין כי: "הצתת בית הכנסת הינה נדבך נוסף בסדרה ארוכה של התנכלויות אנטישמיות המבוצעות נגד יהודים ואסור לממשלה הבלגית לחכות לרצח נוסף".

הפגישה עם משלחת איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי היהודית התקיימה על רקע האירוע הקשה של הצתת בית הכנסת בבריסל, וכארבעה חודשים לאחר הירי במוזיאון היהודי העיר שבה נהרגו ארבעה אנשים על לא עוול בכפם.

בפגישה השתתף גם רבה הראשי של הולנד הרב בנימין יעקבס, שהדגיש בדבריו כי קריאות כגון "יהודי מלוכלך" שלא נשמעו ברחביי המדינה למעלה מ – 40 שנה, הפכו לדבר שבשגרה. מצב קיצוני זה מוביל לכך שיותר ויותר יהודים מביעים רצון לעזוב את אירופה ומודאגים באשר לביטחונם האישי. הרב יעקבס המשיך וציין בנחרצות כי בעיית האנטישמיות יכולה להיפתר רק על ידי חינוך ונקיטת פעילויות מניעה שיובילו ממשלות אירופה.

לדברי יואל רובינפלד, נשיא הליגה נגד האנטישמיות בבלגיה (LBCA): ''החברה הבלגית חייבת להגן על כל המיעוטים במדינה. כשאני שומע אנשים ברחובות בריסל קוראים 'מוות ליהודים' זה מצביע על כישלון גדול של הדמוקרטיה שלנו. על הממשלה החדשה לגלות אחריות ולנקוט בגישה של אפס סובלנות כלפיי גילויי שנאה ואנטישמיות".