העגלונים יורדים מהכביש

התקנה החדשה שאושרה היום אוסרת על עגלות רתומות לבעלי חיים בדרכים עירוניות ובינעירוניות, למעט בתחומי מושב או קיבוץ.

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ו באלול תשע"ד

יפסיקו לנסוע? עגלון
יפסיקו לנסוע? עגלון
צילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ אבישי ברוורמן אישרה היום (ראשון) תקנה חדשה של שר התחבורה כץ, האוסרת על תנועת עגלות הרתומות לבעלי חיים (אלטע זאכן) בכבישים העירוניים והבינעירוניים בכל הארץ.

התקנה החדשה אוסרת על עגלות רתומות לבעלי חיים בדרכים עירוניות ובינעירוניות, למעט בתחומי מושב או קיבוץ. עם זאת, הרשויות המקומיות יהיו רשאיות להעניק היתר מיוחד לאחר התייעצות עם קצין משטרה לעגלונים המיועדים למטרות נופש ופנאי בלבד.

השר כץ חתם על התקנה החדשה, בעקבות בקשות של גופים העוסקים בזכויות בעלי החיים ובראשם עמותת "הכל חי" לאסור את השימוש בבעלי חיים, לצרכים תחבורתיים. התקנה החדשה תיכנס לתוקף בעוד שישה חודשים לאחר פרסומה ברשומות.

פקודת התעבורה מכירה כיום בעגלה רתומה לבעל חיים כאמצעי תחבורה. מדובר בעיקר בשימוש בסוסים וחמורים לצורך הובלת משאות בתוך העיר ("אלטע זאכן").

ניתן לראות כיום את תופעת ה"אלטע זאכן" ברבות מערי הארץ בהן תל אביב- יפו, רמת גן, גבעתיים, כפר סבא, נתניה, נהריה ועוד.

השר כץ ציין כי הימצאותן של עגלות הרתומות לבעלי חיים בכבישי ישראל מהווה סיכון משמעותי לנהגים ולהולכי הרגל כאחד ולעיתים קרובות הן אף גורמות לעיכוב בתנועה ולפקקים מיותרים.

מדובר לרוב בסוסים, המושכרים לרוכלים על בסיס תשלום פעוט של עשרות שקלים ליום ומהווים עבורם תחליף זול לכלי רכב. כדי להימנע מהוצאות כספיות, בעלי החיים אינם מקבלים טיפולים רפואיים הכרחיים, מזון ראוי ותנאי מחיה הולמים, כך עד מותם האכזרי, עקב תשישות מחלות ורעב.