למכור בצניעות
למכור בצניעותפלאש 90

החגים מתקרבים בצעדי ענק ועימם הקטלוגים של כיסויי הראש, הצעיפים והמטפחות המציפים את הפייסבוק.

בעודי מרפרפת על פני התמונות השונות תחושה קשה של אי נוחות צפה ועלתה בי. עלמות החן בקטלוגים הזכירו לי אתרים שגם הסינון הקל שבקלים חוסם.

מכריי יודעים שאינני קיצונית בענייני צניעות אך התמונות שבהן הנשים היו לבושות יחסית בצניעות, גם אם לא על פי גדרי ההלכה, כיסוי ראש לראשן, היו קשות לצפייה והזכירו קטלוגים של מותגי אופנה בהם מככבות בר רפאלי וחברותיה.

עלמות חן בתנוחות מביישות, שתי נשים יחד או אישה לבד. על מחצלת בשדה...כולן כמובן רזות להחריד, מטופחות. נראה שלא הוקדשה מחשבה כלל לקהל היעד של הקטלוג.

חשבתי שמשהו לא בסדר איתי, חשבתי שאולי בטעות התחרדתי ולא שמתי לב. שאולי אני מחפשת את הרע בכל דבר ואז נתקלתי בפוסט מעניין של מרב הראל בפייסבוק וגיליתי שאני לא לבד.

"הפיד שלי נמלא תמונות של נשים יפהפיות, מאופרות ובעלות שיער מושלם, בתנוחות והבעות פתייניות להפליא; הן מצולמות בשדות, על רקע אורבני, רוכבות על דברים, משקות פרחים, קוטפות פירות - יו ניים איט", כתבה מרב ולא חסכה בתיאור התחושות שעלו בה בעקבות התמונות.

"ציבור דתי לאומי מתוק-מתוק, שכולו תום, זכות וכוונות טובות, תעשו טובה עם הקטלוגים המקוונים למטפחות מעוצבות שלכם", הוסיפה והדגישה, "אחלה ולבריאות על ההפקות המושקעות שלכם, רק חשבתי שאולי כדאי לנפץ לכם את הבועה הנאיבית".

רוב התגובות לפוסט של מרב הזדהו עם דבריה ועכשיו אני רגועה - אני לא משוגעת. לא השתבשה עליי דעתי. הקטלוגים אכן בעייתיים...

לא ברור אם המעצבות שצילמו את הקטלוג עשו זאת בתמימות או בכוונה תחילה. אם בתמימות אז כנראה דרוש בדחיפות שינוי בחינוך הדתי המרבה לעסוק בצניעות אך כנראה לא בכיוון הנכון. לבוש צנוע זה נחמד אך בהחלט לא מספיק. יש להקדיש מחשבה גם לפוזיציה ולמה שהיא מעוררת בקרב הצופים או הצופות.

אם הדבר נעשה במודעות ובכוונה תחילה אין לנו אלא להצטער, קהל היעד של המעצבות הוא נשים דתיות יותר או פחות. לצערי איננו יושבות אחר הצהרים בשדות וקוטפות פרחים אלא יותר מבלות בגן השעשועים עם הילדים. ניתן היה לשלב בקטלוג תמונות מחיי היום יום והמטפחות היו נמכרות באותה מידה ובאותה היסטריית חגים.

נקודה נוספת שצדה את עיני היא כמובן בכל זאת הצניעות או דווקא היעדרה. ברוב הקטלוגים לא ניתן למצוא נשים בכיסוי ראש מלא. המעצבות מציינות כי ניתן להשיג כל כיסוי בכיסוי מלא, סינר או צעיף אבל מקפידות לצלם את הדוגמניות בכיסוי חלקי עם שיער שופע שיוצא ממנו.

בנוסף כמובן שאינן לבושות על פי גדרי ההלכה וללא ניסיון קל להתקרב לכך, השרוולים קשים למציאה, המחשופים מביישים ובאופן כללי ה'לייט' שולט. כבר אמרתי שאיני קיצונית אך אני בטוחה שאם נשים בעלות סגנון מעט פחות פתוח יזכו למצוא את עצמן בקטלוגים כולנו נרויח.