"שחרור רוצחי משפחת פוגל בעתיד - אפשרי"

בתום דיון סוער אישרו חברי ועדת חוקה את הצעת החוק שמטרתה למנוע שחרור מחבלים לקריאה שניה ושלישית. ההצעה תעלה להצבעה במליאה במהלך מושב החורף.

לפי ההצעה, בהכרעת דינו של מי שנידון למאסר עולם רשאי בית המשפט לקבוע כי מטעמים מיוחדים שיירשמו לא יוכל נשיא המדינה לחון או להקל בעונשו של הרוצח.

המשמעות תהיה שלא ניתן יהיה לקצוב עונש מאסר עולם של רוצח במשפט הפלילי לפני ריצוי 15 שנה מהמאסר ולא לקצר לו את העונש לפחות מ- 40 שנה. מחבל ביטחוני לא יוכל להשתחרר במסגרת מחוות מדיניות או עסקאות לשחרור חטופים.

במהלך הדיון פנתה אחת מיוזמות החוק, ח"כ איילת שקד, לח"כ מיכל רוזין (מרצ) המתנגדת לחוק, ושאלה אותה, "את רואה סיטואציה מוסרית ומדינית שאנחנו צריכים לשחרר את רוצחי משפחת פוגל?".

בתגובה ענתה לה רוזין, "התשובה היא כן. פוליטית אנחנו לא מסכימות, לכן המניעים פה פוליטיים ולא משפטיים. יש מחירים שהם מאוד כבדים וקשים. אני לא מעמידה עכשיו לדיון את הסוגיה שהעלית, אבל האם ממשלה יכולה לקבל החלטה מדינית ממשלתית?".

רוזין שאלה את חברי הכנסת מהקואליציה התומכים בחוק, אם היו תומכים גם בעונש מוות. ח"כ דוד צור מסיעת התנועה השיב לה, "מה לא מוסרי בלהטיל עונש מוות על מי שבמדוע נכנס לבית, כמו רוצח בני משפחת אושרנקו למשל".

רוזין לא נשארה חייבת, "אתה באמת חושב שעונש מוות הוא מוסרי? מי שמך? אתה אלוהים?". שקד שאלה את רוזין, "ולרוצח יש זכות? בעיניי מי שרוצח ילדים מגיע לו עונש מוות", וח"כ סטרוק שאלה: "את חושבת שלא היה צריך להרוג את אייכמן?".

בתגובה ענתה רוזין לסטרוק, "זה בעייתי, ועובדה שזה לא קרה מאז ועד היום".

ח"כ שקד בירכה על אישור הוועדה, "הכנסת בדרך לשים סוף להפקרות של שחרור רוצחים מתועבים על בסיס עסקאות מפקפקות והתעללות במשפחות קורבנות על ידי מניעת שחרור מוקדם מדי של רוצחים פליליים ושחרור מחבלים".

ח"כ סטרוק, אף היא מיוזמות החוק, ציינה כי "הצעת החוק שהעברנו עכשיו בוועדת החוקה לקראת קריאה שניה ושלישית, היא המעט שיכולנו לחוקק כדי להתחיל להוציא את ישראל מהמדרון החלקלק והמסוכן של שחרור מחבלים רוצחים".

"החוק הזה יאפשר לבית המשפט למנוע מראש שחרור רוצחים אכזריים במיוחד בעסקאות או בהחלטות מדיניות. הוא מצטרף לחוק המצוין שהעברנו בסוף מושב החורף, חוק שיאפשר לממשלה להחזיר לכלא מחבלים ששוחררו קודם לכן. כך, שלב אחר שלב, נחזיר למדינת ישראל את האחריות והשפיות בתחום הזה", הוסיפה.

ועדת חוקה מאשרת את הצעת החוק של ח"כ שקד