קטינים בהגבלה
קטינים בהגבלהפלאש 90

בית המשפט העליון הורה אמש (ראשון) על שחרורם של ארבעה קטינים יהודים המואשמים בהצתת דוכן קפה ערבי בכפר דורא אל קרע הסמוך לבית אל, וזאת בתגובה להצתת מבנה במאחז מעלה הארבעה הסמוך, בידי ערבים.

לאחר חודש בו שהו במעצר, קיבל בית המשפט העליון את הערר שהגיש עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, על החלטתו החריגה של ביהמ"ש המחוזי שהורה על מעצרם של הקטינים עד לתום ההליכים נגדם.

במהלך הדיון הציגו עורכי הדין עדי קידר ונפתלי ורצברגר, המייצגים את הנערים, שורת החלטות של בתי המשפט ובהם שוחררו קטינים ערבים, חלקם בעלי עבר פלילי, למרות שהואשמו בעבירות חמורות יותר.

ההחלטה המרכזית שהוצגה, היא החלטתו של שופט ביהמ"ש העליון סאלים ג'ובראן, אשר הורה לפני כשבועיים על שחרורו של קטין ערבי בעל רישום פלילי, שהואשם בהכנה של בקבוקי תבערה והשלכתם על שוטרים, עבירה חמורה הרבה יותר מזו שהואשמו בה הנערים היהודים.

עורכי הדין ורצברגר וקידר הציגו בנוסף את תסקיר שירות המבחן שהמליץ לשחרר את הקטינים, אשר זה להם מעצרם הראשון.

השופט פוגלמן הורה אמנם בסופו של דבר על שחרורם של הקטינים, אך קבע תנאי הגבלה כמעט חסרי תקדים. השופט קבע כי הארבעה ישהו במעצר בית ויאזקו באזיק אלקטרוני, ובניגוד להמלצת שירות המבחן, ישהו מחוץ ליהודה ושומרון, גם כאשר משמעות הדבר היא כי לא ישהו בבית הוריהם. בנוסף אסר עליהם השופט לצאת ללימודים והורה על הפקדת סכומי כסף גבוהים ביותר של 20,000 ₪ עבור כל נער.

"אנו מקבלים ברגשות מעורבים את החלטת ביהמ"ש", אומר בתגובה עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, "לצד ההחלטה על שחרורם של הנערים, קריאת ההחלטה מלמדת שהאפליה לרעה נשמרת גם בקביעת תנאים מגבילים חסרי תקדים, לקטינים יהודים ללא עבר פלילי, וזאת בניגוד להחלטות שניתנו לפני זמן לא רב, בעניינם של קטינים ערבים, אשר שוחררו בתנאים מקילים יותר".

עו"ד נפתלי ורצברגר מסר בתגובה, "עצם השחרור הינו צעד קטן מאוד בכיוון החיובי, אולם גירושם של הנערים מיהודה ושומרון ומבית הוריהם, עם איזוק אלקטרוני, מפלה לרעה קטינים יהודים לעומת ערבים".