ריתוך
ריתוךthinkstock

כאשר אתם שומעים את המינוח 'בגדי עבודה' הרושם הראשוני שמתקבל הוא של מדים ייצוגיים דוגמת אלו שלובשים שוטרים, דיילים או אנשי שירות אחרים למיניהם.

למדים בעבודה יש חלק חשוב בחיזוק התפיסה של הארגון וכיצד היא מוצגת כלפי חוץ. אך מעבר לנושא של ייצוג ותודעה ארגונית בארגונים, בגדי עבודה מהווים הרבה יותר ממדים. לעיתים קרובות מדובר בהגנה הכרחית שגם יכולה למנוע פציעות בלתי הפיכות ונוסף על כך גם חובה על פי חוק ללבוש בגדים כאלו לעבודה.

בחירה של  בגדי עבודה וציוד מגן אישי דורשת התייחסות למגוון שיקולים כגון סוג העבודה, אופי העבודה, הסיכונים המעורבים וכיוצא בזה. נוסף על כך גם יש התייחסות לרגולציה וחקיקה בתחום הגהות והבטיחות.

עבודה ללא בגדי עבודה מתאימים ומקצועיים עלולה לגרום לשני סוגים של נזקים:

נזקים ישירים- נזקים שנגרמים בשל תאונת עבודה, כמו חתכים, כווית או השפרצות של חומרים מסוכנים.

נזקים מצטברים- נזקים שהנזק שלהם לא נראה לעין באופן מידי כי אם חלוף הזמן- כמו חשיפה לחומרים מסרטנים וירידה ביכולת השמיעה כתוצאה מחשיפה ארוכת טווח לרעשים.

כאשר בעל עסק נדרש לבחור ציוד מגן לעובדיו הוא חייב לשקלל שני גורמים אלו בחשבון, גורמים נזקים ישירים וגם נזקים מצטברים באופן שווה. נוסף על כך יש להתחשב בפרמטרים של נוחות שימוש ותפעול בתוך הבגדים. כלומר, עובד חייב להיות מסוגל לתפקד ביעילות ובנוחות נוסף על שיקולי הבטיחות- משום שגם תנועה מגושמת או מוגבלת עשויה לגרום לנזק כזה או אחר.

במילים אחרות, בגדי עבודה מותאמים היטב מתחקים אחר נקודת האיזון שבין מתן חופש פעילות מוחלט והגנה על בטיחות העבד.

בגדי עבודה זו לא המלצה

שימוש בציוד מגן אישי ובגדי עבודה, היא איננה המלצה כי אם חובה חוקית מפורשת מכוח תקנות הבטיחות שיצאו בשנת 1997. סעיף 3 לתקנות אלו קובע במפורש, כי המעביד חייב לספק לעובדיו ציוד מתאים ולדאוג לפיקוח על האופן בו נעשה בו שימוש. נוסף על כך יש לפקח על תקינות הציוד, ובמידה ויש בו פגם או נזק שנגרם תוך כדי שימוש יש לדאוג לתחלופה הולמת.

המעסיק נדרש לדאוג כי העובדים יועברו הכשרה מלאה לאופן הנכון והמדויק בו יש לעשות שימוש בציוד.  בכדי לספק לעובדים את ציוד הבטיחות ובגדי העבודה ברמה הנאותה, ולאופי הסיכונים שבה, יש להקפיד שכל הציוד והמוצרים שהמעסיקים בוחרים יעמדו בכל תווי התקן המתאימים, וכמו כן יעברו את בדיקות הרגולציה- מונח הקרוי בדיקת CE.

בדיקת ה- CE נחלקת לשלוש קטגוריות

CE SIMPLE – בקטגוריה זו מדובר על ציוד מגן בסיסי, שנדרש לעבודות בהן רמת הסיכון לא גבוהה, וציוד ההגנה הנדרש הוא בסיסי ומינימלי.

קטגוריית CE המיועדת לתחומי סיכון ספציפיים -  כאן הכוונה היא שמדובר בציוד או בגדי עבודה שיכולים להתאים לסוגי עבודה ייעודיים וממוקדים, בעלי גורמי סיכון גבוהים. דוגמה לתחום שבו הסיכונים הם ספציפיים היא עבודה עם חומרים כימים בהם יש חשיפה אדים של חומרים, גזים מסוכנים וחומצות – ולסיכונים מסוג זה יש להתאים בגדי עבודה ייחודיים כדוגמת נעליים סגורות  ועמידות לנוזלים חומציים, או כפפות הגנה עבות בעלות עמידות לחומרים.

קטגוריית  CE COMPLEX- כאן מדובר בקטגוריה של ציוד וביגוד בטיחות לסביבת עבודה בעלות רמת סיכון גבוהוות מאוד כדוגמת עובדים במפעלים ביולגיים, עובדי כורים אטומיים וכדומה. הציוד הנדרש לעבודות מסוג זה חייב להיות ברמה גבוהה ביותר מבחינת הגנה ופיתוח ציוד.

על העבודה עם ממונה בטיחות

כחלק אינטגרלי מהרגולציה, נקבע כי על פי חוק כל ארגון או מפעל המונה מעל חמישים עובדים, חייבים להציב ממונה בטיחות בעבודה. ממונה בטיחות הוא בעל מקצוע אשר קיבל נסמכה ממפקח עבודה ראשי להיות ממונה בטיחות.

תפקידיו של ממונה הבטיחות-

בדיקה ופיקוח על הציוד שאותו מפעילים העובדים- כגון מכונות, חומרים, וכמו כן ציוד מגן אישי ותקינות בגדי העבודה

הקמה והעברה של מערך הדרכה לעובדים- כיצד יש לנהוג ולעבוד על מנת לשמור על נהלי הבטיחות בכפוף לחוק.

מעקב שאכן כל הוראות הבטיחות מיושמות על ידי פיקוח תמידי, והעברת הדרכות שוטפות ותרגילים ניסוי נוסח תרגילי אש ותרגילי מילוט.

עוד על בגדי עבודה תוכלו למצוא באתר חוגלה קימברלי פרופשיונל.