גזירת הסרט
גזירת הסרטצילום: ישראל סאן

חיל האוויר חנך לאחרונה את מרכז האימון החדש המיועד למטוס האימון המתקדם "לביא" M-346, בבסיס חיל האוויר בחצרים.

מרכז האימון יאפשר סימולציה מלאה של אימון משימתי ואימון מבצעי על מנת לדמות חווית טיסה אמיתית.

מרכז האימון פותח ונבנה על ידי אלביט מערכות שנבחרה כקבלנית ראשית בפרויקט, בשיתוף עם יצרנית המטוס אלניה אירמאקי (מקבוצת פינמכניקה) והחברות CAE ו-Sellex ES (מקבוצת פינמכניקה), לאחר שנבחרה על ידי חברת "תור – אימון טיסה מתקדם" שתספק את מערכת האימון של המטוס. אלביט מערכות מספקת את מרכז האימון לצד שירותים לוגיסטיים למשך 20 שנה.

עם כניסתו של מטוס ה"לביא" M-346 לשירות חיל האוויר הישראלי, ניתן דגש מיוחד לאימון קרקעי בשלבי האימון המתקדמים בבתי הספר לטיסה של חיל האוויר, הן של טייסי מטוס הקרב והן של מפעילי מערכות הנשק.

מערכת האימון החדישה מורכבת משני מאמני משימה ומשני מאמנים מבצעיים, כאשר כל המאמנים מקושרים אחד לשני ובכך מדמים חווית טיסה הזהה כמעט לטיסה אמיתית. הטייסים ומפעילי הנשק יעברו תהליך אימון שלם, החל מהיכרות בסיסית עם מערכות המטוס ועד ליכולות טיסת קרב ברמה הגבוהה ביותר.

האימון מתאפשר באמצעות קונספט חדשני לפיו רוב תכנית הלימודים מבוצעת באמצעות המאמן הקרקעי, כאשר המתאמנים מבקרים במרכז האימון על בסיס יומי.

מרכז האימון החדיש, המהווה כמרכז מצוינות בתחום האימון, מבוסס על קונספט וטכנולוגיה מבית אלביט מערכות, SkyBreaker™, הידוע גם בשם "מרכז האימון המשימתי", אשר מאפשר לפרחי טייס, לטייסים מוסמכים וכן למפעילי מערכות נשק להתאמן בתרחישים יוצאי דופן ובמצבי חירום במהלך טיסה, ובשלבים מתקדמים יותר כגון סימולציה של תרחישי קרב בטיסה בודדת או בטיסת מבנה.

חיל האוויר הישראלי בחר בפתרון האימון השלם, בכדי להכשיר ולהסמיך את הטייסים ואת מפעילי הנשק להטסת מטוסי קרב בדור רביעי וחמישי, ה-F-16, F-15, F-35.

במקביל לאימון במרכז החדש, פרחי הטייס, טייסים צעירים ומפעילי הנשק יבצעו אימון אווירי באמצעות מערכת האימון המוטסת מבית אלביט מערכות, EVA™ (Embedded Virtual Avionics), אשר הוטמעה אל תוך מאמן ה"לביא" על ידי יצרנית המטוס.

מערכת EVA™ הופכת את מטוס האימון למטוס קרב וירטואלי ומאפשרת למתאמנים לצבור נסיון חיוני בתפעול מערכות מתקדמות, כגון מכ"ם וירטואלי, חיישנים אופטיים, מערכות לוחמה אלקטרונית (ל"א) וכן מערכות נשק וירטואליות ביישומי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע.