מנקים ביום הניקיון
מנקים ביום הניקיוןצילום: אדי ישראל, קק"ל

קרן קימת לישראל מקיימת היום (שני), זו השנה ה- 14 ברציפות, את יום הניקיון הבינלאומי, ,clean up the world כפרויקט הסביבתי הגדול ביותר שנערך בישראל.

הפרויקט נערך בשיתוף המרכז לשלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות בכל רחבי הארץ.

למעלה מרבע מיליון תלמידי בתי ספר, חיילים, סטודנטים, חניכי תנועות נוער ותושבים מכל המגזרים, לקחו חלק במבצעי הניקיון השונים, בלמעלה מ- 220 רשויות ברחבי הארץ, ביערות, בפארקים ובשטחים הפתוחים.

האירוע המרכזי התקיים בעיר אשקלון, ובו השתתפו מאות תלמידים וחיילים, השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, מנכ"ל קק"ל מאיר שפיגלר, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, ראש העיר המארחת אשקלון, איתמר שמעוני ונציג השגרירות האוסטרלית בן רי, המזכיר הפוליטי – כלכלי בשגרירות אוסטרליה, תל-אביב.

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, אמר באירוע, כי "כולנו כאן בחסות קרן קימת לישראל שמובילה את המפעל העצום הזה של יום הניקיון. אתם הילדים השגרירים האמיתיים של ההגנה על הסביבה והשנה נחולל יחד מהפכה באיכות הסביבה עם המעבר משקיות ניילון מזהמות לסלים רב פעמיים".

לדבריו, "כשר הביטחון הגנתי על השטחים הבנויים עם קידום כיפת ברזל כשר להגנת הסביבה תפקידי להגן על השטחים הפתוחים ולשמור על נקיונם. כאן בדרום אתם הייתם החזית בימי הלחימה ואאבק במסגרת דיוני התקציב שלא יפנו לכם עורף בימי השגרה ואני מאחל לכם שבמקום צבע אדום תראו רק צבע ירוק ונקי".

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, אמר באירוע, כי "סביבה לא נקייה איננה מכה של כוח עליון, אנו, בקרן קימת לישראל, משקיעים מאמצים כדי לתקן את המצב. זו הסיבה שהצטרפנו לארגון הבינלאומי "מנקים את העולם" (Clean up the World), שנוסד לפני 22 שנה באוסטרליה וסחף אחריו את העולם כולו. ואתם מתנדבים יקרים, עכשיו חלק ממשפחה גדולה של 40 מיליון בני אדם ב-120 מדינות ברחבי העולם, לוקחים השנה חלק ביום הניקיון הבינלאומי, אתם הכוח שיכול לשנות".

איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון המארחת את הטקס המרכזי, ברך על היוזמה, "לקרן קימת לישראל יש זכויות רבות בהפיכתו של יום הניקיון הבינלאומי לאחד הפרויקטים הסביבתיים המצליחים ביותר בישראל. ההטמעה של הפרויקט הזה בישראל היא הצלחה גדולה. יום הניקיון משמעותו ההכרה שכל אחד מאיתנו הוא המנהל של הסביבה של עצמו - ורק אנחנו נקבע האם היא תיראה נקייה או מלוכלכת".

נציג השגרירות האוסטרלית, בן רי, בירך אף הוא "בשם השגרירות האוסטרלית כבוד הוא לי להתארח באשקלון ביום חגיגי זה. יום הניקיון החל באוסטרליה על ידי אדם מן הישוב והפך לתופעה עולמית שהתפשטה ברחבי העולם. לשמחתי אני נהנה מכל נופיה הברוכים של ישראל מצפון ועד דרום. האחריות לשמירת ניקיון הסביבה והדאגה למחזור היא בסיס לשמירת הנופים הללו. אנו גאים להיות פה היום ומברכים את כל המתנדבים והתלמידים שהגיעו לכאן היום".

סקר גיאוקרטוגרפיה שנערך לקראת יום הניקיון הבינלאומי הראה כי 97% מהציבור אומר כי חשוב לו לשמור על ניקיון היערות והפארקים ו87% מתוכם אוספים את האשפה לאחר הפיקניק.