תפילה בגבעת אסף
תפילה בגבעת אסףהלל מאיר

בגבעת אסף שבבנימין יתכנסו היום (שלישי) רבים מרחבי הארץ לתפילה המונית למניעת גזירת ההרס והפינוי שמשיתה מערכת המשפט על המקום בתום סאגה משפטית תמוהה שבה הציגה המדינה אזלת יד מתמשכת.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אלדד שורק, ממקימי ומראשוני הישוב, המלווה את ההתמודדות המשפטית בגבעת אסף למן יומה הראשון ומבהיר כי "נתפלל להצלת הישוב כולו שבו כולל, ו-21 משפחות".

על המאבק המשפטי הנוכחי הוא מדגיש כי "זה אפילו לא הבג"ץ. פרקליטות המדינה החליטה שאחרי כל המאמצים שעשינו לרכוש את האדמות, והצלחנו לרכוש, היא לא הולכת על המהלך ומבקשת שבג"ץ יורה לפנות", הוא מספר ומעיר כי כאשר זו התשובה קשה להאמין שבג"ץ לא יקבל את המלצת הפרקליטות ויבחר להורות שלא להורות על ההריסה. 

שורק מדגיש שוב ושוב בדבריו כי "הקרקעות רכושות כדת וכדין עם היתר עסקה והכול מסודר". עוד הוא מזכיר את מאמציהם של אנשי הישוב לפעול בתיאום עם הרשויות ודרישותיהם. "אנחנו הולכים ביחד עם המדינה זמן רב ופועלים בתיאום עם המדינה להסדרת הישוב, זה ברור לכולם. והמהלך האחרון שהפרקליטות עשתה, ואני לא יודע אם בצורה מטומטמת או בצורה מרושעת, הוא שהמדינה הלכה אחורה וחזרה בה מכל ההבנות הברורות שהיו בינינו לבינם, והחליטה שהיא לא הולכת על המהלך ומודיעה לבג"ץ שזה לא מתאים לה". 

"מבחינה תיאורטית כשהמדינה לא נותנת אישור למבנים אפילו אם המקום שלך אפשר להפעיל עליך כל מיני חוקי בניין ותכנון שטיפשי להפעיל אותם אבל אפשר להפעיל אותם בעיקר כשהם יכולים להפעיל צווים משונים כמו צווי תיחום ואחרים".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי בעוד בכל מקום אחר יש תובע, הרי שבמקרה זה "אין תובע, אבל כולם שמחים לפעול בצורה מאוד מאוד מרושעת, לנהל משפט ארוך ומתיש נגד התושבים שתובע בכלל לא תבע את הקרקע ואם היה תובע מן הסתם היינו מסתדרים איתו טוב יותר. עד היום לא היה תובע כשבנוסף לכך התברר בסופו של דבר שהצלחנו לרכוש את האדמות".
בדבריו מתאר שורק את הסחבת המשפטית שבה מתנהל ישובו, כאשר מזה 13 וחצי שנים התושבים נאבקים על גורלו של המקום.

"מנסים בטענות שונות להוריד את הישוב. בהתחלה דיברו על לחצים אמריקאיים. העניין הזה ירד. אחר כך טענו שאלו אדמות פרטיות וגם זה ירד וכעת מדברים על כך שלא רוצים להכשיר", הוא אומר ומסכם: "פועלים בשלומיאליות או ברשעות, אבל זה לא משנה לנו".

על הפעילות מול חברי כנסת ואנשי ציבור בניסיון לבטל את ההחלטה מספר שורק ומציין כי האירוע שיתקיים היום הוא אמנם תפילה כלפי שמים אך הפעילות כוללת "גם בפעילות מול שרים וחברי כנסת. הם מבינים את הבעיה ונרתמים. הם מבינים שיש כאן סיפור שהוא לא רק עוול אלא שאם יהיה הרס לא ברור לאן זה מוביל", הוא אומר ומעיר כי לא מעט מבנים ושכונות ביהודה ושומרון עלולים ועלולות למצוא את עצמם במציאות משפטית דומה. "תהיה פה מלחמה. אני לא יודע באיזו רמה אבל תהיה כאן מלחמה".

"הרבה בתים נפגעים מהמעמד שהמדינה נותנת לקרקעות ירדניות וכאן נפגשת השלומיאליות הטיפשות והרשעות", אומר שורק וכשהוא מתבקש לנסות ולהסביר את ההיגיון שאולי ינשו מהעבר השני של הדיון המשפטי הוא מתאר זאת בפשטות: "ההיגיון זה פרקליטות מדינה שיש לה אג'נדה שונה מזו של הממשלה. אם לא מזיזים אותה היא נותנת תשובות רעות, וכנראה שהפעם לא עשו איתה עבודת עומק והיא נתנה תשובה משלה, ואחרי שהתשובה ניתנה קשה לומר דברים הפוכים".

יצוין כי ראשית העילה לדרישת ההרס והפינוי בגבעת אסף היא טענה לפיה המלך הירדני חילק את אדמות האזור למקורביו ב-19 שנות הכיבוש הירדני של האזור, כיבוש שכידוע לא הוכר מעולם בדין הבינלאומי ולמעט בריטניה ופקיסטן לא הכירה בו אף לא מדינה אחת, כולל לא מדינות ערב.

שורק מציין כי בתצלומי אוויר שנבדקו על ידי אנשי הישוב "אנחנו יודעים שמדובר בחלוקה שרירותית שנועדה להחזקת השלטון והאדמות הללו לא היו מעובדות ולמרות זאת המדינה החליטה להכיר בכך, למרות שרכשנו לפנים משורת הדין. צריך להסיר את הכפפות. הלכנו לפנים משורת הדין כי אמרו לנו לרכוש ועכשיו אומרים לנו שלא מתכוונים להכשיר".