אדלשטיין בוינה
אדלשטיין בוינהדוברות הכנסת

יו״ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ומקבילתו, יו״ר הפרלמנט האוסטרי, דוריס בורסט, קיימו הבוקר (ג׳) טקס בוינה לזכר 65 אלף יהודים אוסטרים שנרצחו בשואה.

אדלשטיין ומקבילתו הניחו זר באנדרטה הממוקמת ברובע היהודי. בטקס לקחו חלק ח״כ דוד צור המשמש יו״ר אגודת הידידות ישראל- אוסטריה ושגריר ישראל בוינה, צבי חפץ. 

בנאומו באירוע הוקרה לחסידי אומות העולם אמר אדלשטיין כי ״השואה לא התחילה באושוויץ, בטרבלינקה, בבאבי יאר או בכל אחד מבסיסי ההרג הרבים האחרים של הנאצים. היא התחילה בערים כאשר הושלכו אבנים דרך שמשות החנויות שהיו בבעלותם של יהודים, כאשר חוללו בתי כנסת וכאשר הוחרמו בתי עסק של יהודים. התפשטותה התאפשרה משום שרבים מהאנשים הטובים הללו נותרו אדישים״. 

אדלשטיין הוסיף כי ״לעולם לא נדע כיצד יכול היה להיראות העולם אם אנשים נוספים היו נוהגים באופן דומה כמו המשפחות הוראק, ניידריסט, פרם, ת'אלר ואנה ווימר שהצילו יהודים, אך קרוב לוודאי שהיו עשרות – אם לא מאות–אלפי יהודים נוספים שהיו חיים בינינו כיום, ותורמים את תרומתם האישית לשיפור העולם שלנו ולהפיכתו למקום טוב יותר".

אדלשטיין התייחס בנאומו לאירועים האנטישמיים באירופה. ״בתי כנסת מותקפים על בסיס קבוע, ואלפים הפוקדים הפגנות ענק ברחבי היבשת מניפים שלטים עליהם מתנוססות סיסמאות אנטישמיות מצמררות ומזעזעות. אין ביכולתנו לדעת מה יהיו ההשלכות של הגל הגואה הזה, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לגלות אדישות לאירועים הללו.

"זוהי חובתנו הקולקטיבית להכריז על כך שאנחנו לא ניתן יד לאנטישמיות, וננקוט בפעולות קונקרטיות כדי להדוף את השנאה המלבה אותה, ואת האדישות המאפשרת את התפשטותה. אנחנו כאן היום כדי להפיק את לקחי העבר שלנו ולהרהר בעתידנו. אנחנו כאן היום כדי לכבד את זכרם של אלו שנספו בשואה, וכדי להבטיח כי 'לעולם לא עוד'".