עין חמד
עין חמדצילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

גן לאומי עין חמד

אתר בילוי בחיק הטבע המשלב מעיינות ומבנה צלבני גדול ומרשים. ברכס שמעליו, בהר צובה, מתנוסס המבצר הצלבני בלמונט.

הגן הלאומי עין חמד שוכן בגיא ירוק, הנחבא בערוץ נחל כסלון שבהרי ירושלים. בעמק הנחמד נובעים מעיינות אחדים, שיוצרים פלג הזורם במשך כל ימות השנה. רשות הטבע והגנים טיפחה את המקום ויש בו שולחנות לפיקניק בצל העצים, מדשאות רחבות ידיים, מתקני שירותים וברזיות.

כדאי לסייר במרחבי הגן, סיור שנמשך כחצי שעה. במורד הנחל, בגדה השמאלית, נובע עין חמד למרגלות מצוק קטן. מימיו נקווים בבריכה קטנה. 

מי המעיין נשפכים לבריכה גדולה ומעבר לה נמצא מבנה גדול בן שתי קומות מהתקופה הצלבנית. בגלל יופיו של המקום, הם כינו אותו ''אקווה בלה'' (מים יפים). הבית הגדול נבנה באמצע המאה ה-12. 

חלקו הדרומי של המבצר גובל בבית קברות מוסלמי עתיק, המשרת גם כיום את שני הכפרים הערביים הסמוכים, עין רפה ועין נקובא. בית הקברות מוקף גדר והוא שוכן מחוץ לתחום הגן הלאומי, אך אפשר להבחין במצבת הקבורה הכהה של שיח' עבדאללה, המוצבת מתחת לעץ זית גדול.

מיקום: יוצאים מכביש תל אביב - ירושלים (מס' 1) במחלף חמד ופונים דרומה. הגן הלאומי סמוך למחלף. 

שווה במיוחד בסוכות: חמד של סיפור

מצודה אימתנית, עצי ענק מוריקים ופלג מים מהווים תפאורה לסיפורים שגדלנו עליהם ונרצה שגם ילדינו יכירו. שתי ספרניות בגמלאות לא יפסיקו להתווכח אחת עם השנייה ועם המבקרים על ספרים, אספן ספרים עם אביזרים מסתוריים, ירון זהבי ייקח את הילדים להרפתקה, הצגות ולצד כל אלה שחקני קבוצת "בלבלו" ישלהבו כרגיל את הדמיון וישעשעו קטנים וגדולים.

היכן:גן לאומי עין חמד - 02-5342741

מתי: ראשון 11-12.10 בשעות 11:00 – 15:00.

ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. חינם למנויים.

---------------

אל העולם התחתון 

יש המכנים את שפלת יהודה בשם "ארץ אלף המערות". ביקור בגן לאומי בית גוברין ממחיש היטב את הסיבה לכך

הגן הלאומי בית גוברין הוא אחד מפלאי ישראל. הגבעות הרכות הזמינו במהלך ההיסטוריה את תושבי האזור לחצוב בהן. האדם נענה וחצב בבית גוברין ובסביבתה מאות מערות, חלקן מחוברות זו לזו ויוצרות מבוך ענק של אולמות וחללים גדולים מתחת לפני הקרקע.

במקום הגבוה ביותר בגן הלאומי מתנשא תל מרשה. כאן שכנה העיר המקראית מרשה, שהגיעה לשיא פריחתה בתקופה ההלניסטית. בתקופה הרומית נטשו התושבים את התל והקימו לידו את העיר בית גוברין, שהפכה לבירת חבל אדומיאה המערבית. מאוחר יותר בנו הצלבנים בבית גוברין מבצר חזק, ששרידיו נראים עד ימינו אלה.

האתרים העיקריים בגן הלאומי הם מערות הפעמון - סדרה של 80 מערות גדולות, שביניהן נחצבו מעברים. כתובות בערבית וצלבים שנמצאו על הקירות המערות מעידים על כך שרבות מהמערות נחצבו בתקופה הערבית הקדומה (מאות 7-10 לספה"נ); כנסיית סנט אנה - שרידי כנסייה צלבנית עצומה. מערות קבורה צידוניות - סדרה של מערות קבורה מרשימות מהתקופה ההלניסטית, למרגלות תל מרשה כולל שחזור ציורי הקיר שכיסו את קירותיהן. מערכות משוכללות של בורות המים ובית בד גדול ששוחזר על כל מרכיביו. מערת קולומבריום לגידול יונים ואמפיתיאטרון מהתקופה הרומית.

מיקום: כביש בית שמש - קרית גת (מס' 38), מול קיבוץ בית גוברין.

שווה במיוחד בסוכות: קול פעמונים ועפיפונים

חגיגה שמעיפה לגובה! המרכז הישראלי למקהלות וחבורות זמר נותן כבוד למערות בית גוברין לכבוד הכרזתן ביוני 2014 "אתר מורשית עולמית", אחד מאלף בלבד בכל העולם. הפעילות תתקיים במערות הפעמון בעלות האקוסטיקה הייחודית והמדהימה, ויופיעו חבורות זמר בסימן "שירי צמדים ושלישיות" מהזמר העברי. ביום שלישי 14.10 נעיף עפיפונים מתל מרשה.

12:00–14:00 מופעי הרכבים בשירים לכל המשפחה.

14:00, 15:30, 17:00 מופעי הרכבים בשירי צמדים ושלישיות.

18:30–19:30 ערב זמר ושירה בציבור בהשתתפות כל ההרכבים.

היכן:  גן לאומי בית גוברין - 08-6811020

מתי: שני 13.10, שלישי 14.10 בשעות 10:30 – 20:00

ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. חינם למנויים.

במסגרת שיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים והמשרד לשירותי דת יעמדו לרשות המבקרים סוכות כשרות ברחבי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע