חנוכת טורבינת גז באילת
חנוכת טורבינת גז באילתמשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים חנך היום (רביעי) באילת, הסבת טורבינת גז בתחנת הכוח שתופעל על ידי מתנול, כתחליף לסולר.

הפרויקט מהווה פריצת דרך בינלאומית בשימוש במתנול כדלק נקי, שיחליף את השימוש בסולר להגדלת אמינות ואיכות אספקת החשמל בעיר אילת ושמירה על איכות הסביבה.

הטקס היום הוא סיומו של ניסוי מוצלח שנערך בתמיכת לשכת המדען הראשי במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ובשיתוף עם חברת החשמל וחברת "דור כימיקלים", בין השנים 2010-2011 , אשר הוכיח היתכנות הפעלת טורבינת גז של חברת החשמל בקיסריה על ידי שימוש מלא במתנול (100% מתנול).

הניסוי נערך במסגרת קרן ההזנק של המשרד כפרויקט משותף של חברת "דור כימיקלים" עם המעבדה למנועי סילון וטורבינות גז בטכניון. בניסויים נבחן השימוש במתנול בטורבינת הגז ואפיון השינויים הדרושים לצורך הפעלה תקינה של הטורבינה תוך צמצום פליטות המזהמים ועמידה בדרישות המשרד להגנה"ס.

בעקבות הצלחת הניסוי, פעלה חברת "דור כימיקלים" בשיתוף עם חברת החשמל להחלפת דלק הבעירה המפעיל את טורבינות הגז בתחנת הכוח באילת למתנול כתחליף לסולר.

המתנול באילת
המתנול באילת(צילום: חברת החשמל)

המעבר לשימוש במתנול כדלק הבעירה המפעיל את טורבינת הגז נעשה מכמה סיבות, בהם: טורבינת הגז בתחנת הכוח באילת מספקת תפוקה של כ-50 מגה וואט, אך היקף פעילותה מוגבל עקב בעיות סביבתיות הכרוכות בשריפת הסולר להפעלתה. בנוסף, תחנת הכוח באילת איננה צפויה לעבור לשימוש בגז טבעי עקב ריחוקה הרב וחוסר הכדאיות בהנחת קו ההולכה עד לאזור זה.

מתנול הינו דלק המיוצר מגז טבעי ולכן נחשב כדלק נקי וקל יותר לשינוע. לפיכך, הסבת טורבינות הגז להפעלה על ידי המתנול מאפשרת ליהנות מתועלות סביבתיות וכלכליות רבות בשל העלות הנמוכה של המתנול ביחס לעלות הסולר.

המרת הדלק למתנול מתבצעת על ידי שיטה ייחודית וחדשנית שקיבלה הד רחב במשק האנרגיה העולמי. הפעלת טורבינת הגז בתחנת הכוח באילת באמצעות מתנול תשמש דוגמא למדינות רבות בעולם בהן אין מקורות גז טבעי וכתוצאה מכך ממשיכות לשרוף מוצרי נפט.