יימצא פתרון. כפרות
יימצא פתרון. כפרותפלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, אברהם יעקב, הורה למדינה לאפשר את קיום מנהג הכפרות על פי אותם תשנאים שנקבעו לכך בעבר.

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהגישו כמאתיים מאנשי העדה החרדית ואזרחים חרדים נוספים לבית המשפט, בה ביקשו לאפשר את קיום מנהג הכפרות בערב יום הכיפורים.

העתירה הוגשה לאחר שבמשרד החקלאות הוציאו הנחיה שנויה במחלוקת המונעת את קיום המנהג.

הדיון בעתירה נקבע בצהריים בסיומו קבע בית המשפט כי יש לאפשר לקיים את "הכפרות" בתרנגולות כפי שנעשה בשנים עברו.

השופט כתב בפסק הדין "אני ער למצוקת מקיימי מנהג הכפרות ומורה כי העותרים יהיו רשאים לקיים את מנהג הכפרות כפי שקיימו אותו עד היום. אינני רואה כל עיגון חקיקתי המלמד על שינוי הוראות התקנות ורשאים העותרים לנהוג בכפוף לאותן תקנות כפי שנהגו עד היום".

עוד התייחס השופט וציין בפירוט כי יותר לגורמים השונים לפעול כדי לאפשר את המנהג וכל הנחיה או הגבלה לא תמנע מהם לעשות כן, "מגדלי התרנגולות יהיו רשאים לנהוג כפי שנהגו עד היום, ככל שהדברים אמורים במנהג הכפרות ליום הכיפורים הקרוב".

"יש לזכור שהדין לא השתנה ואם אותם מגדלים היו רשאים לתת בעבר תעודות משלוח שלא למשחטה לצורך מנהג הכפרות הם רשאים להמשיך ולעשות זאת לצורך מנהג הכפרות ביום הכיפורים הזה בלבד" כתב השופט.

נציג העותרים, יצחק דוידוביץ' ממאה שערים אומר לאחר מתן פסק הדין כי "בית המשפט הוציא לאור את הדבר הפשוט מכל, לאפשר ליהודים בארץ ישראל לקיים מנהג קדום כמסורת אבות בערב יום הכיפורים. אנו מברכים את משרד החקלאות על כך שקיבל על עצמו להסדיר את המנהג החשוב גם בשנה הבאה בדרכי שלום".

באי כוחם של העותרים, עורכי הדין שמחה רוטמן וצביה זיכרמן, אמרו בתגובה כי "בית המשפט הורה למגדלי העופות לנהוג כמו שנהגו כל השנים כדי לאפשר את מנהג הכפרות. אנו שמחים על כך שהעניין סודר ומקווים להסדרה קבועה לשנים הבאות".

נציין עוד, כי במקביל לכך פנה סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, לשר החקלאות, יאיר שמיר, על מנת לבטל את התקנות שעלולות היו למנוע את קיום המנהג, ובעקבות כך הסכים השר כי יאפשר לקהילות השונות לקיים את מנהג ה"כפרות" כפי שהם נוהגות כמנהג אבותיהן.

עם זאת, מוקדם יותר מסר משרד החקלאות לערוץ 7 בעקבות תלונות של גופים חרדיים שטענו כי התקנות מעקרות את היכולת לקיים את המנהג, כי "נוהל הכפרות שפרסם המשרד אינו מחדש דבר על החוקים הקיימים מזה שנים, אלא רק מביא באופן מרוכז את לשון החוקים הקיימים הרלוונטיים לעניין הכפרות. מכאן שאינו גוזר שום גזירה ובוודאי שאינו מבטל את המנהג", לשון ההודעה.