להצליח במבחן זה לא הכל, אבל הרוב...

באמצעות למידה נכונה ניתן לשנות את המצב בו למרות שלמדנו למבחן הציון מאכזב מאוד.

ישי קרוב , י"א בתשרי תשע"ה

תלמידים לומדים בתיכון
תלמידים לומדים בתיכון
תיכון אמי"ת דביר בית שמש

קל להצליח במבחן,
יעל רוטנברג,
הוצאת דני ספרים, 123 עמ'.

כל מי ששימש אי פעם כמורה מכיר את הפנים העגומות של אחד התלמידים שמרים את ראשו מהמבחן ואומר - דווקא למדתי למבחן.

מסתבר שזוהי תופעה מוכרת וידועה ואפילו די נפוצה. התלמיד המצטיין הוא לאו דווקא זה שיקבל ציון גבוה, גם אם הקשיב היטב בשיעור.

אז איך משנים את המצב ומביאים תלמיד להצלחה? ישנם כמה טיפים שבשנים האחרונות נלמדים בשיעורי העברית בבית הספר היסודי: הדגשת מילות שאלה, חלוקת הטקסט למקטעים ועוד.

יעל רוטנברג בספרה "קל להצליח במבחן" עושה סדר בתחום ומרחיבה אותו מעבר למוכר והידוע. היא נותנת בספרה הדרכה כיצד להתכונן למבחן, איך ללמוד בזמן השיעור בצורה אפקטיבית, עצות לארגון החומר בזמן הלמידה ואיך לשלוף במבחן מה"מגירה" הנכונה בראש את המידע הנדרש.

הדברים כתובים בצורה ברורה ובהירה, מלווים בקריקטורות פרי עטו של אורי רוזביץ, עם חלוקה מובחנת וכללים פשוטים.

הספר יכול לתת כלים גם לתלמידים צעירים ומתוסכלים וגם לסטודנטים שהיו פעם כאלה, אך פרט לגיל לא השתנה דבר בתסכול.

והמורים? הם לא צריכים לדאוג. רוטנברג מסבירה בספרה כי כמו שמכונת כביסה לא תכבס בלי שיכניסו לתוכה את הבגדים, גם הכללים לא יעזרו למי שלא ילמד... אז יש מספיק עבודה לכולם.