פח זבל אשפה
פח זבל אשפהThinkstock

עמותת 'טבע עברי' והמשרד להגנת הסביבה מבקשים להחדיר בקרב הציבור את המודעות להפרדת פסולת, גם בשנת השמיטה.

לטענת העמותה, שומרי השמיטה נמנעים בשנה השביעית מהפרדת פסולת בשל החשש להפסיד פירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית.

במכתב ששוגר לראשי רשויות נכתב, כי "כיום, בחברה שבחלקה הארי אינה חקלאית, אנו קוראים לציבור לזכור את השמיטה בחיי היום יום בשמירה על משאבי הטבע של ישראל ובקידום "קיימות מקומית" בשכונה ובקהילה".

העמותה מציעה שבנוסף להפרדת הפסולת שאינה אוכל כגון פלסטיק, זכוכית ונייר, לשמור על הפרדת פסולת גם בפירות ובירקות באמצעות הקומפוסטר. הם מציעים שפח השמיטה לא יהיה קופסא ששומרים בצד עד שהפירות מרקיבים אלא הקומפוסטר.

"כל שצריך הוא ליצור הפרדה בין הפירות והירקות ובין שאר הפסולת האורגנית באמצעות נייר, או נייר עיתון (ששמים מעל ומתחת הפירות), לפני הנחתם בפח החום. מכאן ואילך שאר ההתנהלות רגילה בין אם שמים את הפירות בקומפוסטר אישי או מפנים אותם למתקן הטיפול האזורי".

"זוהי רק ההתחלה", מבהירים בעמותה, "הפרדת הפסולת והחזקת פח שביעית (פח חום) הינה רק דרך אחת למימוש ערכי השמיטה בימינו. שנת השבע מזמינה אותנו לעצור לרגע ממרוץ החיים, ולהתבונן על הדברים שחשובים באמת - משפחה, קהילה, סביבה בריאה או חיים ערכיים ומשמעותיים. הבה ננצל את ה"הזדמנות" שמציעה שנה חשובה זו בלוח השנים, לעיסוק מוגבר בנושאים אלו, ולקידום דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המחויבת לאזרחיה, למשאבי הטבע שלה ולמורשתה".

המיזם קיבל את ברכתם של מספר רבנים שהורו כיצד לנהוג בפעול עם פירות אלו. הרב יוסף צבי רימון כתב כי בטרם שמים שאריות שמיטה בקומפוסטר יש להניח נייר על הפסולת הישנה, "עליה מניחים את שאריות השמיטה (כך ששאריות השמיטה לא יתקלקלו בצורה ישירה במגע עם הפסולת הישנה). אם ישנו סלט שיש בו ירקות שמיטה וירקות אחרים, ניתן לשים את כל השאריות יחדיו (הן אינן מקלקלות זו את זו בצורה ישירה)".

הרב רימון ציין כי טוב יותר ליצור כלי מיוחד שיהיה כתוב עליו "קדושת שביעית", בכלי זה שמים את כל שאריות השמיטה. בכל ארוחה, שמים נייר על השאריות הקודמות, ועליהן את השאריות החדשות. כאשר השקית מתמלאת באחת מהאפשרויות הנ"ל "ניתן לשים אותה ישירות בכלי החום של הזבל האורגני או לשים אותה בקומפוסט. אולם, אם שמים את השאריות ישירות בקומפוסט (ללא שקית), צריך לשים נייר או חול וכדומה, ורק מעליהם לשים את השאריות. כמו כן, אין להשתמש בזבל של הקומפוסט לזיבול הגינה בשמיטה, כיוון שאסור לזבל בשנת השמיטה לכן, אם יש קומפוסט המחובר לאדמה, צריך לשים קרש או דבר אחר בתחתית הקומפוסט, כך שלא יהיה שימוש בזבל שנוצר בשנת השמיטה, אלא רק בשנה שאחריה".