אשכול
אשכולצילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

בצד נחל הבשור 

נוה מדבר שלו, אתר יפהפה לבילוי בחיק הטבע, השוכן במקום שבו נובעים עינות הבשור. בימי מלחמת העולם הראשונה זה היה מחנה חשוב של הצבא הבריטי.

גן לאומי פארק אשכול

נחל הבשור הוא מהארוכים שבנחלי הנגב, גבולה של הארץ הנושבת. הנחל מתחיל את דרכו ליד שדה בוקר, עובר בצפון הנגב ונשפך לים ליד עזה. בגדה המזרחית של הנחל, במקום שבו נובע עין הבשור, הקימה רשות הטבע והגנים את פארק אשכול ובו מדשאות רחבות ידיים, מתקני פיקניק ומתקני שעשועים לילדים.

בחלק הצפוני של הגן הלאומי מתנשאת בראש גבעה קטנה ח'ירבת שלאלה. מראשה יש תצפית נאה על הסביבה. במלחמת העולם הראשונה גילו חיילים אוסטרלים, שלחמו במקום כנגד הצבא התורכי, את שרידיה של כנסייה ביזנטית, ובה רצפת פסיפס יפהפייה. הפסיפס מוצג עתה לראווה בעיר קנברה, בירת אוסטרליה.

למרגלות הגבעה, בערוץ נחל הבשור, נובעים מעיינות עין הבשור, שנאספים לבריכה נאה. המים שומרים על טמפרטורה קבועה של 20 מעלות במשך כל השנה. מבני הבטון הסמוכים למעיין שימשו את המשאבות שהקימו יחידות הצבא הבריטי לצורך השקיית סוסי חיל הפרשים ולמילוי מכלי הקטרים של הרכבות הצבאיות. בפארק שוחזר חלק מגשר הרכבת הבריטי ומוצב בו שחזור של קרון ממלחמת העולם הראשונה.

בפארק אשכול פועל חניון לילה ובו משטחים לאוהלים קטנים, שירותים ומקלחות ומבנים למגורי צוות. טל' 08-9985110.

מיקום: כביש אופקים – צומת מעון (מס' 241), בין סימני ק"מ 4-5.

שווה במיוחד בסוכות:פארק אקטיבי - לקפוץ, לטייל, לנווט ולנפוש.

טרמפולינת ענק, מתקני שעשועים, מתנפחים וסירות פדלים במעיינות (בתשלום), מסלולי אופניים משולטים, ערכת ניווט אישי/משפחתי בפארק (חינם), הדרכה במסלול דיסק גולף חדש ,הראשון במזרח התיכון  בימים ראשון ושני 12.10 – 13.10 בשעות 11:00 עד 15:00 מעיינות ציוריים, בריכות שכשוך, מתקני פיקניק, כרי דשא ופינות חמד לרוב.

היכן: גן לאומי פארק הבשור(אשכול ) 08-9985110/20     

מתי: בימים חמישי–חמישי  9.10 – 16.10 בשעות 08:00 – 16:00

הכניסה לאתר בתשלום, חינם למנויים

מומלץ! חניון הבשור להקמת אוהלים אישיים, קרוונים, ומגורונים להשכרה. בהרשמה מראש ובתשלום בטלפון 08-9985110 

צילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

העיר הנבטית הקדומה

המבנים הרבים שנותרו בממשית ממחישים את פאר האדריכלות הנבטית. ליד העיר עובר נחל ממשית, שבו נותרו סכרים קדומים שהעניקו ליושבי העיר חלק מהמים הדרושים להם

גן לאומי ממשית

השחזור המרשים שהתבצע בממשית מקל על המטייל להתרשם מפאר הארכיטקטורה המדברית הנבטית, המוצגת כאן במלוא הדרה, כפי שאינה מוצגת בשום מקום אחר. רחובות שלמים נותרו על כנם, ובהם קבוצות של מבנים נבטיים בעלי אולמות, חצרות ומרפסות. האבנים מסותתות היטב והקשתות התומכות את התקרה בנויות להפליא.

שני מבני הכנסיות שהתגלו בממשית מרשימים מאוד: בכנסייה המערבית ("כנסיית נילוס") נחשף ריצוף פסיפס הכולל דגמים גיאומטריים מסוגננים, דמויות של עופות, סל פירות וחמש כתובות הקדשה בשפה היוונית (הפסיפס אינו מוצג לקהל). בכנסייה המזרחית התגלתה בימת ההטפה, שניצבה על עמודי שיש קטנים, ששרידיהם נותרו באתר.

ממשית היא העיר הנבטית ממפסיס. חשיבותה נבעה ממיקומה על ציר הדרך שירדה לערבה מהרי אדום, עלתה במעלה עקרבים והמשיכה לחברון ולירושלים, או לבאר שבע. לאחר הכיבוש הרומי נשמט ענף הסחר בממשית. תושבי ממשית לא אמרו נואש ופנו לענף כלכלי אחר: גידול סוסים. תושבי ממשית טיפחו את הסוס הערבי המפורסם, דבר שהביא לעיר כסף רב. בתקופה הביזנטית זכתה העיר לתמיכה השלטונות, בהיותה עיר ספר. כשנפסקה תמיכה זו, בימיו של יוסטינינוס, חדלה העיר מלהתקיים.

 רשות הטבע והגנים מפעילה בממשית חניון לילה בשם "החאן הנבטי". בחניון תמצאו "טוקולים" – ביתנים שבהם יכולים ללון עד שמונה איש, אוהל גדול ללינה ומשטחים לאוהלים קטנים. החניון מצויד במטבח לשירות עצמי ושולחנות. טל' להזמנות: 08-6280404 שלוחה 3.

מיקום: כביש דימונה – סדום (מס' 25), כשמונה ק"מ ממזרח לדימונה. 

שווה במיוחד בסוכות: השוק הנבטי  - חוויה בת 2000 שנה

רחוב השוק המקורי מתעורר לחיים, חוזרים אל הבזאר ברחוב השוק הקדום לאירוע בן 16 שנה, להתחבר אל ניחוחות העבר, להתרגש מחוויה "היסטורית" צבעונית וקסומה של מראות, ריחות וטעמים. סוחרים אותנטיים פורשים את מרכולתם: שלל שטיחים, "ענתיקות", כלים, דברי נחושת, תבלינים, מור ולבונה... לצד דוכני אומנים ובעלי מלאכה. כל זאת בליווי מוזיקה, ריקוד ואווירה ציורית שקשה להסביר במילים...

מפגש עם בעלי מלאכה "מסורתיים": מנפח הזכוכית, הקדר, הנגר, נגנים ורקדנית, שפע סדנאות ייחודיות לילדים, מתחם משחקי חשיבה עתיקים (חינם), קדרות באבניים, בנייה בלבני בוץ (חינם), טיפול הוליסטי ופינוק לגדולים, נגינה אתנית מרגשת של להקת ממשית וריקוד "בלאדי" בבית האורוות הקדום (חינם), אוהל מספר סיפורים (חינם) והדרכות בסמטאות העיר כל שעה עגולה החל מהשעה 11:00 (חינם).

היכן: גן לאומי ממשית, אתר מורשת עולמית 08-6556478

מתי: בימים חמישי–שלישי 9.10 – 14.10  החל משעה 10:00 

עוד באתר: "שוק לילי" - אווירה קסומה ומסתורית בלב העיר הנבטית, מופע מוזיקה וריקוד בשעה 20:00 לאור עששיות, אינספור כוכבים ולהטוטי אש מלהיבים.

מתי: ביום שני 13.10 השוק הנבטי יימשך ברציפות בשעות 10:00–22:00

הכניסה לאתר בתשלום. חינם למנויים.

צילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

סמל הגבורה והנחישות 

השחזורים האחרונים הפכו את מצדה לאתר מרתק מאין כמוהו. בין המבנים המדהימים שבנה המלך הורדוס נמצאו חפציהם הדלים של הקנאים, שהתבצרו כאן בקרב שניהלו נגד הרומאים

גן לאומי מצדה

מצדה שוכנת בראש צוק מבודד במדבר יהודה, שמדרונותיו התלולים והזקופים מתנשאים כ- 400  מטרים מעל ים המלח. זהו מקום שהטבע ביצר באופן מושלם. למרות זאת, הורדוס הקיף את הפסגה כולה בחומת סוגרים חזקה, למען יראו וייראו. הורדוס הפך את מצדה למבצר מלך. "הארמון הצפוני", שבנה על שלוש מדרגות סלע בצוק הצפוני של מצדה, תלוי על פי תהום ממש.

הורדוס קרא תגר על הטבע ובנה בראש מצדה בית מרחץ משוכלל. לא הרחק ממנו ניצבים 29 מחסנים גדולים, שבהם נאגרו כמויות עצומות של מזון. בצלע המערבית של מצדה הוא חצב 12 בורות מים עצומים, שאספו אליהם את מי השיטפונות שזרמו בנחל מצדה. כך, בשילוב נדיר של טבעי ואדם, הפכה מצדה לצוק בלתי ניתן לכיבוש כמעט. 

בתקופת המרד הגדול השתלטו מורדים קנאים על מצדה והתבצרו בה. הם התגוררו בסוגרי החומה והפכו את המבנים המפוארים למפקדות ולמבני ציבור. החפצים האישיים הדלים, תנורי הבישול וכלי הבית, מעידים על סופו של המרד. הרומאים הקיפו את מצדה בדייק ובשמונה מחנות. מערך מצור רומאי כה מושלם אינו קיים בשום מקום אחר בעולם.

רשות הטבע והגנים משקיעה משאבים רבים בפיתוח מצדה ובשימורה. למבקרים מחכה מיצג מדהים ושחזורים מרהיבים באתר, שנעשו בעזרת מיטב אנשי המקצוע בעולם.

מיקום: 1. ממזרח – כביש ים המלח (מס' 90), 18 ק"מ מדרום לעין גדי. גישה לרכבל; 2. ממערב – כביש ערד – מצדה (מס' 3199). הכביש מגיע למרגלות הסוללה הרומית. גישה לחיזיון אורקולי ולחניון מצדה.   

שווה במיוחד בסוכות: אחרוני המצדה -  לגלות את מצדה מחדש

הצגה מקורית ומפתיעה ,אמת היסטורית עם וירטואוזיות קרקסית, בביצוע שחקני תאטרון "אספלט"  מלווה בהדרכה ייחודית בתום ההצגה.

היכן: גן לאומי מצדה, אתר מורשת עולמית  08-6584207/8

מתי: בימים שבת – רביעי 11.10 – 15.10 בשעות 10:30, 13:30

ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. חינם למנויים. מומלץ לשלב עם לינה בחניון לילה "מחנה מצדה". טלפון להזמנות: 08-6280404 שלוחה 1.

במסגרת שיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים והמשרד לשירותי דת יעמדו לרשות המבקרים סוכות כשרות ברחבי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע