הנשיא ריבלין בהר הרצל
הנשיא ריבלין בהר הרצלצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל בני גנץ ובכירי המדינה השתתפו הבוקר (ראשון) בטקס האזכרה השנתי לחללי מלחמת יום הכיפורים.

שר הביטחון יעלון ציין בטקס, כי "מלחמת יום הכיפורים הייתה נקודת שבר עבור רבים מאזרחי ישראל, ועבור דור שלם ששם את מבטחו בהנהגת המדינה, ונותר עם צלקות עמוקות ושאלות קשות שאינן מרפות עד עצם היום הזה".

"עבורי ועבור בני דורי הייתה מלחמת יום הכיפורים פעמון אזהרה", הוסיף יעלון, "תחושת חוסר האונים בימי הקרבות הראשונים, עת החלו להגיע שמות הנופלים וכל אחד מאיתנו גילה ברשימות חברים שהיו ואינם עוד, צרובה בכל אחד ואחת מאיתנו גם היום. החשש פן מדינת ישראל נמצאת בפני חורבן לא הרפה אז, בימים הראשונים בקרבות הבלימה ברמת הגולן ולאורך תעלת סואץ, נחרדים מהאפשרות שכוחות הצבא הסורי והמצרי ישעטו אל עבר ערינו ויישובינו".

לדבריו, "מלחמת יום הכיפורים הייתה גם לקח שראוי שנלמד אותו יום יום, שעה שעה. להבין שכל אחד ואחת מאיתנו יכול לטעות בראיית המציאות, ולכן מחובתנו למנוע השתלטות של יוהרה, שאננות ועריצות מחשבתית, לאפשר שיח פורה ופתוח, להטיל ספקות ולשאול את עצמנו מדי בוקר מה נשתנה".

יעלון התייחס גם להתפתחויות במזרח התיכון בשנים האחרונות, וציין כי "במזרח תיכון סוער וגועש, בו השינויים מתרחשים לעיתים חדשות לבקרים עלינו לעקוב אחריהם בזהירות. חובתנו כמנהיגים היא להוסיף ולהושיט את ידנו לשלום, אך גם לא להשלות את עצמנו בנוגע לכוונותיהם של אויבינו. מקרוב ומרחוק מנסים ארגונים, מדינות וישויות לפגוע בנו בדרכים שונות – באמצעות טילים ורקטות, טרור ודה-לגיטימציה ושאיפות לפתח נשק גרעיני – ועלינו לדעת להשיב מלחמה שערה אם חלילה נידרש לכך, בכל מקום ובכל זירה, צבאית ומדינית".

(צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר בטקס כי "איננו מחפשים אשמים, אנו מנסים להפיק לקחים. מלחמת יום הכיפורים, אירעה בין היתר, בגלל שכלבי השמירה השונים של הדמוקרטיה, היו שבעים מידי, ולא נבחו בלילות".

לדבריו, "ועדת אגרנט, חקרה לא רק את הרשות המבצעת, היא חקרה, בין היתר גם את תפקודה, של הוועדה המפקחת וועדת החוץ והביטחון. שאלותיה כלפי הוועדה המפקחת, היו חודרות ונוקבות:האם שאלתם? האם התעניינתם? האם ירדתם לפרטי הפרטים של התקציב המוצע לפניכם ולמשמעויותיו? המנהיגות הישראלית, חייבת להיות חשופה כל הזמן לשאלות נוקבות".

"לא חייבים להמתין לזמן מלחמה, או למבצע, התבונה היא בחקירה המתמדת, בעצמאות של הגורמים המפקחים, התקשורת, הכנסת, ובערנות הציבור כולו. חובה עליכם לשאול אותנו, מנהיגי המדינה, שאלות קשות, שאלות לא נוחות, לא לתת למנהיגות להיכנע לכבלי הקונספציה", הדגיש ריבלין.

בסיום דבריו פנה ריבלין למשפחות השכולות ואמר, "בני המשפחות, אחיי ואחיותיי. צילה של מלחמת יום הכיפורים,רובץ עלינו כל השנים, אך עליכם, משפחות יקרות, הוא רובץ, במלוא כובד משאו, יום יום, שנה שנה; מיום הכיפורים שעבר, ועד יום הכיפורים הזה; ומיום הכיפורים הזה, עד יום הכיפורים הבא. אין מילים בפינו לנחמכן. ולוואי שנהיה ראויים לקורבנכן; למסירות הנפש ולגבורה של הבן, האב, האח. אל מלא רחמים ינחמכן, משפחות אהובות, יהי זיכרונם של בניכם, בנינו, צרור בצרור החיים".