שרת הבריאות. יעל גרמן
שרת הבריאות. יעל גרמןפלאש 90

משרד הבריאות מפרסם היום (ראשון) אזהרה לציבור מפני טיפולים לשינוי נטייה מינית, המכונים בשפה המקצועית "טיפולי המרה".

בהודעת המשרד צויין, כי "טיפולי המרה הם טיפולים הנערכים במטרה לשנות נטייה מינית הומוסקסואלית להטרוסקסואלית".

"המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, למרות שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי לגבי האפשרות להמרה ויש אף עדויות לנזק אפשרי", נאמר בהודעה.

ההודעה מאמצת את נייר העמדה של מועצת הפסיכולוגים והסתדרות הפסיכולוגים, אשר מציין כי על מטפל להזהיר כל מי שמבקש לעבור טיפול שכזה מפני הסכנות האפשריות.

בנוסף קובע נייר העמדה, כי מרבית העוסקים בתחום טיפולי ההמרה חסרי הסמכה והידע לצורך ביצוע "טיפול" שכזה, ועל כן יש להזהיר מפניהם את הציבור.

שרת הבריאות, יעל גרמן, ברכה על החלטת מועצת הפסיכולוגים לאמץ את נייר העמדה ומסרה כי "הדבר מהווה עוד הוכחה כי נטייה מינית מטבעה, איננה דבר שניתן או שצריך לשנות אותו. נטייה מינית היא חלק מזהותו של אדם ואינה נדרשת ל'טיפול' או ל'המרה'".

מעמותת כמוך - הומואים דתיים אורתודוקסים נמסר בתגובה, כי "ההודעה לעיתונות ודברי השרה גרמן אינם מדויקים, בלשון המעטה. כל מי שקורא את מסקנות נייר העמדה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל מבין שאין כאן מסקנות ברורות אלא קריאת כיוון בלבד. מצד אחד נכתב בנייר העמדה 'הבסיס המקצועי והעדויות האמפיריות להצלחתם של טיפולי המרה הוא קלוש למדי', ומצד אחר 'סיבות של 'תקינות פוליטית' מקשות על האפשרויות למימון ופרסום של מחקרים בדבר יעילותם האפשרית של טיפולי המרה'. במילים אחרות: המחקר האמפירי עדיין לוט בערפל בנושא, ובוודאי שאין לצאת בהכרזות שבהן יצאה השרה ולפיהן נטייה מינית 'איננה דבר שניתן או שצריך לשנות אותו' ו'המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה'.

אנו, בעמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים מכירים בזכותם של המעוניינים בטיפול פסיכולוגי בנושא נטייתם המינית לממש אפשרות טיפול זו, תוך הכרה בכך שאין מדובר בערובה בטוחה לשינוי וכי מדובר בתהליך שתוצאותיו ומידת הצלחתו לא הוכחו דיים.

זו המסקנה המדויקת מנייר העמדה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, נייר עמדה שעליו נשענת השרה גרמן בדבריה. ניסוח זה חופף את ההיכרות שלנו עם אנשים שהיו בטיפול שלא צלח, ומנגד עם אנשים שהטיפול עזר להם והם הצליחו לנתב את תשוקתם לנשים. זאת הסיבה שפתחנו קרן סבסוד טיפולים פסיכולוגיים למעוניינים לבדוק ולברר אם אכן הם יכולים לנתב את משיכתם לנשים או שאינם יכולים לכך. למותר לציין שהקרן אינה מפנה לפסיכולוגים שמשוכנעים שהטיפול עוזר תמיד כי ראייתם הצרה הזו היא שיכולה לפגוע ולהזיק למטופל. הקרן מפנה לפסיכולוגים מקצועיים שמבינים את מורכבות הנושא ומזדהים עם תפיסת עמותת כמוך".