סוכה
סוכהאילוסטרציה: פלאש 90

לקראת חג הסוכות הקימו רבני מרכז ברקאי מיזם חדש ובו רבני קהילות מגיעים אל בתי האזרחים המעונינים כדי לבדוק את כשרות הסוכה שהם בונים, לייעץ להם כיצד להפוך אותה למהודרת יותר ולהשיב על שאלות לקראת החג.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב שלמה סובול, רב קהילת ''שערי יונה מנחם'' במודיעין ומרבני המיזם המספר על ראשיתו של המיזם שהחל בעקבות ניסיון שנרכש בשנים קודמות שבהן "כבר מראש השנה ובעיקר בין יום כיפור לסוכות מצאתי את עצמי הולך לעשרות רבות של סוכות", הוא מספר ומתאר את השאלות המרכזיות העולות בפניו ובפני הרבנים האחרים במרכז.

הרב סובול מציין כי "יש רבים שיש להם בתים עם גינה או מרפסת וכמעט לכולם יש פרגולות, ואנשים רוצים להפוך את הפרגולה לבסיס הסכך או לסכך עצמו ואז יש שאלות לגבי העובי של העץ וכו'".

לדברי הרב סובול ערך מיוחד יש למתן מענה הלכתי כאשר קיימת היכרות בסיסית בין הרב כרב קהילה לבין המשפחה השואלת. לדבריו ההיכרות עם אופי המשפחה, עם יכולותיה הכלכליות ויכולותיה הארגוניות סביב הרמת הסוכה גורמת לרב לבחון את דרכי הפסיקה שכן במקומות מסויימים יש ערך במציאת הקלות בהלכה בהתאם לאופי המשפחה ובמקומות אחרים קיים רצון להדר גם במחיר מאמץ כזה או אחר.

לפי שעה מונה המיזם כארבעים רבנים הפזורים ברחבי הארץ. עיקר השאלות המגיעות אל הרבנים נשאלים בידי אנשי הקהילות עצמן, אך שאלות מגיעות גם מקהילות סמוכות. הרב סובול מספר כי ארבעים הרבנים השותפים למיזם הם בוגרי שני המחזורים הראשונים של רבני מרכז ברקאי והצפי הוא להרחבת מעגל המשיבים ומאידך גם מעגל השואלים.

כשנשאל אילו שאלות הוא עצמו זוכר מספר הרב סובול על סוכה שאליה הגיע והיא נראית כשרה לחלוטין אך מיקומה מתחת לעץ גבוה הופכת אותה לבעייתית ואז יש לבחון את רמת הצל ושאלות נוספות המובאות בהלכה כגורם בכשרותה של הסוכה. שאלות נוספות נוגעות לדפנות הבד המתנופפות והופכות לחסרות יציבות לכאורה.

לדבריו גם אם דפנות אלה כשרות ניתן להציע לבעליה של הסוכה להצמיד אותה לקיר הבית ואז להפוך לפחות את אחת מדפנות הסוכה למהודרת יותר ויציבה יותר.

עוד נשאל הרב סובול אם אין במענה הרבני הקל והנוח פגיעה בלימוד העצמי והבירור המשפחתי של ההלכות כפי שהיה עד כה. האם אדם אינו מאבד את יכולתו האישית לפתוח ספר הלכה ולהגיע למסקנות בעצמו? הרב סובול מציין שבמקביל להגעה אל הסוכות הוא, כמו גם רבני קהילות אחרים, מוסרים שיעורים בדיני דפנות ובדיני פרגולות כך שהלימוד אינו הולך לאיבוד.

עם זאת הוא מציין שההלכות לעתים כה מסובכות עד שגם רבני הקהילות נצרכים להדרכת מומחה לתחום ממוקד כמו שופר לפני ראש השנה וכמו פרגולות לפני סוכות. את הידע הזה יש לחלוק עם אנשי הקהילה לאחר לימוד מעמיק בכנסים מיוחדים שמקיים מכון ברקאי.