גן לאומי ציפורי

בציפורי נחשפו ממצאים מרתקים, שאין שני להם בישראל, ביניהם פסיפסים מרהיבים ומפעל מים מתוחכם מאין כמוהו.

ציפורי נבנתה בראש הר. במקום הגבוה ביותר באתר מתנשא מבנה מבוצר, שנבנה מחדש במאה ה-18 על ידי ד'אהר אל-עמר, השליט הבדווי של הגליל, על יסודות של מבצר צלבני ומבנה מבוצר רומי. העיר נחפרה ונחשפו בה ממצאים מרתקים.

בתחום הגן הלאומי, כקילומטר וחצי ממזרח לציפורי, נחשף מפעל מים תת-קרקעי ענק, שנבנה במאה הראשונה לספה"נ ופעל עד המאה השביעית. מפעל המים כולל מאגר באורך כ- 250 מטרים ובנפח של כ- 5,000 מ"ק.

מיקום: גישה מכביש צומת המוביל – נצרת (כביש מס' 79), בין סימני ק"מ 22-23.  

שווה במיוחד בסוכות: פסטיבל אמנים ובעלי מלאכה 

ציפורי פותחת את שעריה ואת שווקיה לעשרות אמנים ובעלי מלאכה ברוח התקופה הרומית. נהלך ברחובות העיר ונחווה מפגש עם שחקנים, נאזין למופע מוסיקאלי, סיורים מודרכים, השתתפות פעילה בשני בתי מדרש, סדנאות חפירה ויצירה ודוכני מזון (בתשלום).

מתי: יום ראשון 11.10 בשעות 10:00–15:00. ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. חינם למנויים.

צילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

גן לאומי קיסריה

המלך הורדוס בנה בקיסריה, על מקומה של פיניקית עתיקה, את הנמל המשוכלל ביותר בעולם הקדום. בתקופה הרומית זו הייתה העיר הגדולה והחשובה ביותר בארץ ישראל.

שרידי העיר המפוארת מעוררים השתאות עד ימינו. הטכנולוגיה המתוחכמת שבה נבנו שוברי הגלים האדירים, בתוך המים, מוצגים במיצג מרהיב, מיוחד במינו בישראל. גם שאר השרידים בני התקופה – מחסני הנמל, בית המרחץ, ההיפודרום שאורכו 450 מטרים, שרידי ארמון השונית של הורדוס והתיאטרון, המשמש להצגות עד ימינו, מעוררים התפעלות רבה.

לקיסריה שמור מקום של כבוד גם לתרבות היהודית. בימי המשנה והתלמוד ישבו בה תנאים ואמוראים, ביניהם רבי עקיבא, שהדליק מכאן את נס מרד בר כוכבא.  

מיקום: יורדים בכביש החוף (מס' 2) במחלף קיסריה ונוסעים על פי השילוט לכיוון חוף הים.

חוויית "נמל קיסריה"

אין להחמיץ את הביקור בחוויית נמל קיסריה, הכוללת שלושה שלבים: סרט משוכלל שבו מציגים את תולדות קיסריה, מפגש אישי ממוחשב עם בני דמותם של האישים שתולדותיהם נשזרו בקיסריה והמחשה של מפעל הבנייה של הורדוס הנערכת במצודה שבנה המלך הבנאי.

כדאי גם לבקר במוזיאון שבקיבוץ שדות ים, המציג ממצאים מהחפירות ובחוף הקשתות, שם נותרו שרידים מרשימים מהאמות הרומיות, שהובילו מים לקיסריה.   

שווה במיוחד בסוכות: חגיגות העת העתיקה

פסטיבל תאטרון-תקופתי של קיסריה העתיקה המשלב מיצגים ומיצבים שונים מהווי החיים, הנמל והמסחר בקיסריה הקדומה. המיצגים המשלבים את הקהל בדרך הומוריסטית ומתבססים על אירועים מחיי החברה והבידור בתקופה ההרודיאנית: חיי המסחר והשוק, משחקים אולימפיים, מוזיקה, מחול וסיפורים מבית המלוכה.

הפסטיבל מציג אומנויות מופע וסגנונות תאטרון שונים בהשראת הסגנונות שהיו נהוגים בתקופה הרומית: אומנויות במה כמו משחק, שירה ומחול; אומנויות מופע כמו קרקס, לוליינות ומופעי אש; קרבות במה; נגינה בכלי מוסיקה שונים מן התקופה - נבל, לוטה, קיטרה, חליל, תופים. בנוסף ישולב במתחם שוק רומי. שחקנים בדמות סוחרים, בעלי מלאכה ואומנים ברוח התקופה כגון: קדרים, רצענים, אורגים, תכשיטנים, ציירים ופסלים שיציגו את מרכולתם ומלאכת ידם למכירה לקהל שבמתחם.

היכן: גן לאומי קיסריה

מתי: בימים ראשון – שלישי 12.10 – 14.10 בשעות 11:00 – 16:00 

ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. חינם למנויים.

צילום: ארכיון רשות הטבע והגנים

בית שערים- ד"ש מהעבר במערות המנורה

בית הקברות של העיירה הקדומה בית שערים חצוב כולו בסלע. לאחר שנקבר שם רבי יהודה הנשיא, ביקשו להיקבר בו כל שועי העם היהודי. כך נוצר אתר מופלא, מתחת לפני האדמה. בחלק מהמערות ממצאים יהודיים מובהקים ותחריטי מנורה על הקירות. ומעל לפני הקרקע זהו אתר מטופח להפליא, מוצל בעל פריחה נפלאה בעונות השונות.

שווה במיוחד בסוכות: כלייזמרים ופסיפסים

סיור לילי וקסום לכל המשפחה במערות המסתוריות של בית שערים תוך מפגש עם דמויות המספרות את סיפורי העבר. בנוסף, על מחצלות ברחבת הדשא, מופע  של "כליזמרים עם קול הנשמה"  בהשתתפות אומן הקלרינט חנן בר סלע  וחברים. מופע מוסיקאלי בשעות  17:30 , 19:00; סיור לילי בשעות  18:00, 19:30

היכן: גן לאומי בית שערים

מתי: שלישי 14.10 בשעות 17:00 – 21:00  

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר. חינם למנויים.

___________

במסגרת שיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים והמשרד לשירותי דת יעמדו לרשות המבקרים סוכות כשרות ברחבי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע