לבנת. הגיע הזמן לעשות מעשה
לבנת. הגיע הזמן לעשות מעשהפלאש 90

"לנקוט ביד חזקה", "גזענים", "יורקים לבאר ששותים ממנה", "להרחיק מהליגה" אלו רק מקצת הסיסמאות וקריאות המלחמה הרבות שנזרקו לחלל האוויר בימים האחרונים בעקבות מה שמכונה "פרשת סכנין ועזמי בשארה".

למי שלא היה או לא עקב, להלן תזכורת: במשחק הכדורגל במוצאי שבת האחרונה בין בני סכנין להפועל ת"א, במסגרת המחזור הרביעי בליגת העל בכדורגל, קיימה הקבוצה הערבית טקס הוקרה למי שבזכותם ובזכות תרומתם הנדיבה הקבוצה מהמגזר הערבי פתחה את העונה. 

כנהוג בליגות המקצועניות, עוד לפני המשחק ביקשו בסכנין אישור ממנהלת הליגה לקיים את טקס ההוקרה. במנהלת ביקשו לדעת מי הם אותם האנשים שיוזכרו ובסכנין מיהרו לפקסס מסמך עם ארבעה שמות שבמנהלת מיהרו לאשר.

בפועל, במהלך הטקס מלבד אותם הארבעה שמות הוזכר לאות תודה גם ח"כ לשעבר עזמי בשארה. בשארה נחשד בשנת 2006 באשמת ריגול לטובת חיזבאללה ובשל חשד זה עזב את המדינה מיידית והשתקע בקטאר. כשקבוצת הכדורגל הבכירה של המגזר הערבי נתקלה בקשיים כלכליים פנתה זו לבשארה בכדי שיארגן לה פגישה עם אמיר קטאר לצורך אפשרות מימון ועזרה כלכלית בהעמדת הקבוצה לעונת המשחקים 2014/15.

בשארה תיווך, קטאר התלהבו והכסף עבר כמעט במלואו. 

אחרי הטקס התלהמו הרוחות בין שני הצדדים. במנהלת ליגת העל בכדורגל מיהרו לגנות וכמו כן גם פוליטיקאים, אנשי ציבור ואף אנשי שלומנו מיהרו לרכב על גבי הסוס הדוהר. עוד כמה זמן יירגעו הרוחות, סכנין כנראה תקבל קנס כספי "גבוה וחריג, שטרם נראה בכדורגל הישראלי", שאותו מן הסתם תמהר קטאר לשלם, ואנחנו נישאר עם השאלה: מי מבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב.

לצורך כך, אולי כדאי שנבאר כמה נקודות בסיפור הזה בין הקבוצה מהמגזר הערבי לכדורגל הישראלי, או במילים אחרות: הקשר שבין פוליטיקה, ספורט ופשע. 

1. מה מפריע למנהלת הליגה ולפוליטיקאים - עירבוב פוליטיקה וספורט או עצם הוקרה לאדם שבגד במדינה שהעניקה לו חיסיון וזכויות רבות בגין תפקידו כחבר כנסת? אף גוף תקשורת, אף אדם בספורט הישראלי ובטח שאף פולטיקאי לא קפץ וזעם כשעלתה במדור הספורט של ערוץ 7 ידיעה על כך שממשלת קטאר תעביר כספים לקבוצה מסכנין. איפה הייתם אז?

2. האם ישנה בעיה שקבוצת כדורגל המשחקת במדינת ישראל תקבל כספים מארגון שתומך בטרור? בוודאי שכן! אז למה זה לא מגובה בתקנון מסודר? מדוע איפשרו כבר אז לסכנין לקבל את הכספים הללו? יתירה מכך, פולטיקאי יקר, הידעת שאצטדיונה הביתי של קבוצת הכדורגל בני סכנין נקרא בשם "דוחא", על שמה של עיר הבירה הקטארית ובמימונה הישיר של הממלכה הערבית? איפה הייתם אז?

3. רגע. ולקבל כספים ממשפחות פשע זה בסדר? ומעבריין בינלאומי שמואשם בהלבנת הון ומשתמש בכסף הרב שלו בכדי ליצור לו פה מדינת מקלט מפני שאר העולם כולו, זה גם בסדר? נו באמת, תעשו טובה, אל תהיו צבועים. חוק זה חוק - די לעירבוב של פוליטיקה ופשע בספורט.

4. כשאוהדי בית"ר הניפו שלט שנשא את הכיתוב "בית"ר טהורה לעד", כולם רצו להזדעק. עונשים כבדים נפלו על המועדון שהיה חזק בצמרת ומאז הלך והתדרדר. מאז הירושלמים לא באמת הצליחו להשתקם. מהצד השני - כל כמה זמן אפשר לשמוע ולראות באצטדיון דוחא שבסכנין דגלי אש"ף ביציעים, דגלי מחאה ערבים אחרים וקריאות כנגד היהודים. אם זו לא כפיות טובה, מה כן? מנהלת יקרה, איפה הייתם כשבמשחק הראשון של העונה מול מכבי חיפה בסמי עופר החדש, ביציע סכנין הונף שלט עם ציור תמונתו של חנדלה הילד הערבי, סמל המחאה הערבית? לא שמענו שמישהו נענש, לא שמענו שמישהו הזדעק. 

כדי שסכנין תיענש בצורה חמורה אמיתית ונוקשה, צריך קודם כל לעשות בדק בית אצל ראשי ההתאחדות, מנהלת הליגה ואפילו אצל הפולטיקאים: עד כמה אתם באמת רוצים לנקות את הספורט בישראל מכל התנהגות בזויה?

סכנין צריכה לספוג עונש קשה באמת. כזה שיגרום לה ולעוד רבים בחברה הישראלית להבין - לא ניתן יד לפגוע בנו. 

האם הפעם לצד המילים יהיו גם מעשים? ספק גדול. עד אז נמשיך לחלום על התקדמות הספורט בישראל. כשהשורש רקוב, הכל רקוב.