נזק לגידולי תירס
נזק לגידולי תירסצילום: קנט

הסערה שהתחוללה אמש ובמהלך הלילה גרמה לנזקים של למעלה מ- 6 מיליון ₪ לחקלאים. כך עולה מהערכה ראשונית של קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, מעריכי החברה יצאו החל משעות הבוקר המוקדמות לשטח על מנת לאמוד את הנזקים ובחברה מעריכים כי רק בתקופה הקרובה ניתן יהיה לדעת במדויק את היקף הנזקים.

"בכל מקרה" אומר גינזבורג, "הנזקים הללו מכוסים ע"י החברה והמגדלים יקבלו את הפיצוי המגיע להם".

מנתונים ראשונים עולה כי עיקר הנזקים נגרמו לגידולי ירקות בשטחים פתוחים וכן לגידולי כותנה וגידולי פירות, כתוצאה ממטחי הגשמים הכבדים שאינם אופייניים לתקופה זו של השנה וכן מהרוחות העזות.

בענף הכותנה נפגעו שטחים רבים כתוצאה ממטחי הגשמים. עיקר הנזק נגרם לסיבי הכותנה שנרטבו ובשל המשקל נשרו מהצמח לבוץ. נזק נוסף הוא נזק איכותי שנגרם לסיבים מהגשם. נזק זה יהיה ניתן לאמוד רק בזמן הקטיף והעיבוד במנפטה.

בענף הירקות עיקר הנזק נגרם לגידולים בשטחים פתוחים: בגידולי הגזר נרשמה פגיעה בעלווה של שתילים צעירים וכן בגידולים צעירים שכתוצאה מהגשמים והבוץ נפלטו מהאדמה. במקרה זה יש צורך בזריעה מחודשת של החלקות, אולם יש לקחת בחשבון שהשנה היא שנת שמיטה על כל המשתמע מכך. נזק נוסף נגרם לגידולי התירס כשבמקרה זה מדובר בנזק כפול: נזק שנגרם לקלחים ובנוסף נזק לצמחים עצמם המשמשים כמיספוא לבהמות.

בענף הפירות עיקר הנזק נגרם מהרוחות החזקות בעיקר בצפון הארץ שגרם לנשר בהיקף של מאות דונמים בעיקר של פירות ההדר כגון פומלית וגידולי אור. הנזק במקרים אלו הוא כפול ונגרם גם מנשר של הפרי על הקרקע וגם משריטות שנגרמו לפירות כתוצאה מהיטלטלות הפרי על העץ. נזקים נוספים נרשמו בגידולי התפוחים בעיקר מסוג "פינק ליידי", גידול שנשאר על העץ עד נובמבר וכן לגידולי האבוקדו.

בקנט אומרים כי לאור התחזית שהשנה תהיה גשומה מהממוצע ולאור העובדה שכבר בתקופה מוקדמת זו נגרמו נזקים כבדים לחקלאים, בחברה נערכים לחורף קשה במיוחד מבחינת היקף הנזקים.