השר פירון
השר פירוןששון תירם

משרד החינוך מפרסם היום (שלישי) את מתווה הקבלה ללימודים אקדמיים על סמך תעודת הבגרות בלבד אשר זכה לכינוי "רפורמת הפסיכומטרי".

מדובר במתווה חדש, אשר נקבע במסגרת הפורום המשותף למשרד החינוך, המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ועד ראשי המכללות (ור"מ) וועד ראשי המכללות הלא מתוקצבות (ול"מ).

הפורום החל בעבודתו בינואר 2014, במסגרת התכנית הלאומית "למידה משמעותית". מתווה הקבלה החדש הינו פרי עבודתם של אנשי המקצוע במשרד החינוך, מומחים מהאקדמיה, מנהלי בתי ספר, מורים, תלמידים והורים.

שר החינוך הרב שי פירון, אמר כי "יצאנו לדרך ארוכה המתאימה את הלמידה למאה ה – 21, התכנית החדשה מחזקת את המצוינות, את תהליכי הלמידה והמדידה בשנות התיכון, ומהווה בשורה חברתית המרחיבה את מספרם של הבאים בשערי ההשכלה הגבוהה".

לדבריו, "יש הרואים בבחינה הפסיכומטרית כלי הלוקה בהטיה תרבותית. ההשקעה הכספית בלימודי ההכנה והמבנה של חלקים מהבחינה עלולים להפלות בין תלמיד לתלמיד, ולהפוך לחומה בצורה המונעת מתלמידים רבים לבוא בשערי האקדמיה. למעלה משנה ישבו צוותים משותפים של משרד החינוך ומערכת ההשכלה הגבוהה כדי לגבש תכנית משותפת. תכליתה של התכנית הוא ליצור רצף חינוכי של כל מערכת החינוך מגן הילדים ועד הלימודים הגבוהים. היום, אנחנו יוצאים לדרך חדשה, הגיעה העת לשינוי המצב".

על פי מתווה הקבלה שהוסכם, בוגרי מערכת החינוך יוכלו להתקבל לאוניברסיטאות ולמכללות על סמך תעודת בגרות בלבד, כבר בשנת הלימודים הבאה, תשע"ו. השאיפה היא שאחד מכל שלושה סטודנטים יתקבל לאקדמיה בלי פסיכומטרי.

הקבלה ללימודים אקדמיים ללא חובת היבחנות בבחינה הפסיכומטרית תתאפשר לכלל בוגרי מערכת החינוך, גם אלו, אשר סיימו לימודיהם טרם כניסתה לתוקף של התכנית הלאומית. מדובר במהלך הדרגתי שיצבור תאוצה עם כניסתה לתוקף (בעוד כשלוש שנים) של תעודת הבגרות החדשה.

מדי שנה, בסמוך לפתיחת ההרשמה, המוסדות האקדמיים יפרסמו את רמת ההישגים הדרושה לקבלה ללימודים על סמך תעודת הבגרות בלבד.