זכה. פרופ' מינץ
זכה. פרופ' מינץצילום: דוברות הדסה

פרופ׳ יואב מינץ מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם זכה בפרס היוקרתי על הפיתוח הטכנולוגי הטוב ביותר, בכנס SMIT שנערך לפני כשבוע בסין.

(SMIT (Society for Medical Innovation and Technology היא אגודה בין לאומית המובילה בתחום החדשנות בפיתוח רפואי והכנס השנתי הנוכחי שלה נערך בשנחאי.

פרופ׳ מינץ, מנתח מזה כשבע שנים חולים בשיטות מתקדמות ולאחרונה פיתח שיטה חדשנית לביצוע מעקף קיבה ללא ניתוח בשיתוף פעולה עם חברת איזינוטס הישראלית.

בשיטה זו מוחדרים מגנטים בעזרת אנדוסקופ למעי הדק ולקיבה ואלה יוצרים כעבור 7 ימים חיבור בניהם. לאחר מכן מחדירים בלון שסוגר את המעבר לתרסריון. בשתי פעולות אנדוסקופיות פשוטות אלה ניתן ליצור מעקף קיבה ללא חתכים וללא הרדמה. השיטה מיועדת בשלב זה לריפוי סוכרת מסוג 2 ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים.

הנסיון העולמי בניתוחים להשמנת יתר (קיצור קיבה) הראה כי הסוכרת של החולים נעלמת תוך כמה ימים לאחר הניתוח עוד לפני תחילת הירידה במשקל, ולכן היא קשורה כנראה לשינוי האנטומי המבוצע בניתוח ולא רק לירידה במשקל.

כיום ישנם מרכזים בעולם שמבצעים ניתוח זה גם לחולים סוכרתיים לא שמנים עם תוצאות טובות אך לא ברור אם הסיכון הניתוחי מצדיק פעולה כירורגית מסובכת זו.

מטרת השיטה החדשנית שבפיתוח היא להשיג את אותן התוצאות אך ללא הרדמה, ללא חתכים, ללא כאבים ועם סיכון נמוך בהרבה מהמקובל היום בניתוח.