משה יעלון
משה יעלוןפלאש 90

במכתב תשובה ששיגר לאנשי גרעין חומש מביע שר הביטחון, משה יעלון הערכה והוקרה למאמציהם של אנשי הגרעין להיאחז במקום. עם זאת הבהיר כי שיקולים ביטחוניים מונעים ממנו לקבל את בקשתם לשוב ולהתיישב במקום.

את מכתבו שלח השר יעלון במענה לפנייתם לפני כשלושה שבועות אליו, פנייה בה ביקשו לתקן את העוול שנגרם בעת גירוש תושבי הישובים בצפון השומרון ולאפשר להם שיבה אזרחית למקום. המתיישבים ציינו אז כי בשובם לאדמת חומש ושאנור יהיה כדי לבלום את מגמת השתלטותם של גורמי טרור עוינים על מרחב צפון השומרון.

"אנו נכונים למשימה החלוצית לחדש את בתינו ולהתגורר בישוב שאנור עם ילדינו. תשע שנים אנו מתגוררים בישובים הסמוכים לחומש ושאנור, מבקרים בחורבות בתינו מתגעגעים וממתינים לרגע בו נוכל לארוז שנית את מטלטלינו ולשוב ולחונן את חומש ושאנור. אדוני שר הביטחון, אנו מתכבדים לבקש מכבודו לאשר לנו לחדש את התיישבות הקבע בשאנור ולהיפגש עימנו בנושא חשוב וערכי זה", כתבו המתיישבים.

גלעד אלטמן, עוזרו של השר יעלון לענייני התיישבות, כותב למתיישבים כי השר "מכיר ומוקיר את תרומתכם לאחיזה באזור זה ואת הרוח הציונית הנשמרת בקרבכם ואינה דועכת". באשר לערך הביטחוני של האחיזה בחומש כותב עוזר השר כי יעלון "מכיר היטב את אזור צפון השומרון ובוודאי מבין את משמעותה הביטחונית של חומש".

עוד הוסיף וכתב כי "צה"ל פועל ימים כלילות לשמירת ביטחונם של התושבים באיו"ש באשר הם". עם כל זאת ציין עוזר השר כי "מתוך כלל השיקולים העומדים בפני שר הביטחון הוא אינו יכול להיענות לבקשתכם לחידוש ההתיישבות בחוש ובשאנור".

נזכיר כי בקשתם של אנשי חומש ושאנור הגיעה לאחר דבריו הפומביים של השר יעלון אודות החובה למנוע השתלטות טרור על יהודה ושומרון. במכתבם אליו ציינו זאת וכתבו ליעלון כי "אמירותיך הנכוחות בדבר המצב בעולם הערבי הסובב אותנו ועל כך ש 'לא נוכל להרשות לנו חמסטאן ביהודה ושומרון', האומץ לבוא ולומר את האמת על כך שארץ ישראל הינה נחלת אבותינו ולא שטח 'כבוש' הינן מעוררות כבוד והערכה ומעניקות חוסן לאומי לעם ישראל".