ברקת והרבנים הנבחרים
ברקת והרבנים הנבחריםג'קי לוי

הציונות הדתית בכלל, ומפלגת הבית היהודי בפרט, רשמו השבוע הישג שאולי מחזיר את הכוח הציוני-דתי לימיה הגדולים של המפד"ל. אחרי יותר מ‑11 שנים בלי רבנים ראשיים, נבחרו ביום שלישי בערב, ואפשר לומר כצפוי, הרב אריה שטרן כרבה האשכנזי של העיר, והראשון לציון הרב שלמה משה עמאר לתפקיד הרב הספרדי.

החרדים בעד הרב אליהו

מאחורי הקלעים בימים האחרונים לפני המרוץ, ניסו במפלגות החרדיות לקדם דווקא את מועמדותם של הרב משה חיים לאו מנתניה בצד האשכנזי, ושל הרב שמואל אליהו בצד הספרדי. כך נוצר מצב אבסורדי, שבו הציונות הדתית התאחדה מאחורי הרב עמאר שנחשב חרדי, ואנשי יהדות התורה, על נציגיהם וסיעותיהם, תמכו דווקא ברב אליהו הציוני. מנהיג הציבור הליטאי, הרב אהרן לייב שטיינמן, הוא שהכריע בנושא והעדיף לתמוך ברב אליהו ולא ברב עמאר. זאת בשל אישור גיורי צה"ל על ידי הרב עמאר, בעת שכיהן כרבה הראשי של ישראל.

בניגוד להתמודדות על הרבנות הראשית, הפעם נבנה המהלך בצורה מושכלת ובמשך תקופה ארוכה, כשכוורת שלמה של מעורבים מהציונות הדתית מנהלת את המגעים ובוחנת עם יד על הדופק את הלכי הרוח בקרב חברי הגוף הבוחר. במפלגת הציונות הדתית סבורים כי מדובר באחד ממפגני הכוח הגדולים שלה, כשיו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, ומי שהוביל את הליך הבחירות הנוכחי - סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, מובילים את המהלך ומסתייעים בניווט היועץ הקרוב של בנט, טל גן-צבי, שנחשב לאחד מאדריכלי הניצחון הזה.

בסופו של דבר זכה הרב שלמה משה עמאר ב‑28 מתוך 48 הקולות של חברי הגוף הבוחר, מול 18 קולות לרב שמואל אליהו. בצד השני זכה הרב אריה שטרן ב‑27 קולות, מול 20 קולות לרב משה חיים לאו.

"משהו חדש התחיל גם בירושלים", הכריז השר בנט בסיפוק עם היוודע התוצאות, והשתמש שוב בסיסמה של קמפיין הבחירות האחרון. "אני מברך את הרבנים הראשיים הנבחרים הרב שטרן והרב עמאר שיזכו להגדיל תורה ולהאדירה. זהו ניצחון חשוב של הציונות הדתית בירושלים. נמשיך להוביל קו של יהדות עם חיבור לעם ישראל".

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן הוסיף כי ההבטחה להביא רב ציוני לירושלים קוימה במלואה: "לעיר ירושלים נבחר רב ציוני שמאמין בעם ישראל ובמדינת ישראל. עם היבחרי הבטחתי כי הגיעה העת שגם רבנים ציוניים דתיים יתמנו לתפקידי מפתח במערכת הדת בישראל, והנה הגיע היום. אנו מאמינים שתהיה לכך השלכה משמעותית על תדמיתה של הדת במדינה. ניצחון זה הוא המשך למדיניות הבית היהודי והמשרד לשירותי דת מאז כניסתי לתפקיד, למנות רבנים ציוניים המחוברים לעם".

ראש העיר ניר ברקת, מי שהוביל את התהליך הארוך של הבחירות ועצר אותו לא אחת בתקופת הממשלה הקודמת כששר הדתות היה נציג ש"ס, יכול היה גם הוא להכתיר בהצלחה את המאבק הארוך והמייגע שלו בנושא. "לפני תשע שנים יצאתי לשליחות לבקשת הרב מרדכי אליהו זצ"ל, כדי להבטיח שלירושלים, עיר בה שני שליש מהיהודים אינם חרדים, יהיה רב ראשי ציוני לצד רב חרדי המייצגים את כלל האוכלוסייה באופן ראוי והוגן. היום, עם סיום השנה הראשונה לקדנציה זו, אני שמח להכריז שהצלחנו במשימה החשובה, על אף כל הקשיים וניסיונות ההכשלה של המהלך", אמר ברקת. עוד הוסיף כי משימתם הראשונה של הרבנים היא "להעמיק את האחדות בירושלים ולבנות גשרים בין המגזרים בעיר שאליה נשואות עיני כל העולם. הרבנים שטרן ועמאר משקפים באישיותם דרך של קירוב לבבות, מתינות ופתיחות כלפי כלל הציבורים, ואני בטוח כי ימשיכו בדרכם ובמנהיגותם המאחדת בתפקידם כרבני העיר".

פיצול בש"ס?

הדברים עוררו כצפוי מרמור רב בצד החרדי, שהרגיש כי הרבנות נלקחה ממנו. זאת על אף שהרב עמאר משתייך לציבור החרדי ושבחירתו הושגה בין היתר בשל תמיכת ש"ס בו. תמיכה זו לא הייתה מובנת מאליה והושגה, בין היתר, במטרה למנוע פיצול של המפלגה. הרב עמאר מסתמן כמנהיג רוחני של המתפצלים בראשות אלי ישי, אחד האנשים שעבד קשה מאוד בשבועות האחרונים כדי שהרב עמאר יזכה בתפקיד.

כמה מנציגי המפלגות החרדיות בעיריית ירושלים עמדו מאחורי העתירות לבג"ץ והניסיונות לפסול את מועמדותו של הרב שטרן, אולם למרות זאת לראשונה מזה שנים רבות נותרו החרדים בצד המפסיד.

עם בחירתו, הקפיד הרב אריה שטרן לדבר דווקא על אחדות ועל ניסיון לקרב את הרבנות גם לציבור החרדי: "בעזרת ה' נעשה ונצליח ונעמוד בציפיות שמצפים ממנו, שנוכל באמת לעמוד בהן ונקדש שם שמיים, וזה בעצם כל העניין. אחד האתגרים החשובים על סדר היום שלי הוא איחוי הקרעים. צריך לאפשר לקיים דיאלוג ושיח משותף של תלמידי חכמים מכל המגזרים מתוך תורה ואמונה ולא מתוך פוליטיקה, ועל ידי זה נגרום לקירוב לבבות בעזרת ה'".

הרב עמאר דיבר על המשא הכבד הרובץ על כתפי שני הרבנים בתפקיד, הודה בשם השניים לראש העיר ניר ברקת, שהוביל את המהלך יחד עם הרב אלי בן דהן ונפתלי בנט.

בצד הספרדי, לא מעט גורמים בש"ס מרוצים מהבחירה. את שמו של ח"כ אלי ישי כבר הזכרנו, ואפילו אריה דרעי בסופו של דבר תמך ברב עמאר. נציגי ש"ס בגוף הבוחר קיבלו הוראה ברורה מראש מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן, להצביע בעד הרב עמאר. נראה שהחלק המזוהה עם דרעי במפלגה עשה זאת כמי שכפאו שד, בעוד החלק השני, המזוהה יותר עם ישי, אכן רואה ברב עמאר מנהיג רוחני.

הרב דרוקמן: "עתידו של הרב אליהו לפניו"

ובחזרה לציונות הדתית, ולמי שלא נבחר. אי הבחירה של הרב שמואל אליהו עוררה לא מעט הדים, רובם מתחת לפני השטח אבל חלקם גם בפומבי. בסביבתו של הרב שמואל אליהו יש ביקורת קשה על התנהלותם של ניר ברקת ושל השר נפתלי בנט. עם זאת, המטה הרשמי שפעל לבחירת הרב העדיף שלא להגיב בנושא.

מי שכן הסכים להתבטא היה אחיו של הרב שמואל אליהו, מי שמשמש כרבה של שכונת קריית משה וכראש בית המדרש 'דרכי הוראה לרבנים' - הרב יוסף אליהו. לדבריו, למרות שהכוונה של הרב להתמודד הייתה ידועה זמן רב מראש, הוא לא זכה לתמיכת הציונות הדתית, חרף העובדה שהוא נציג מובהק יותר של הציונות הדתית מהרב עמאר. "הם מפחדים לתת לרב שמואל אליהו כוח, כי הוא יותר נוטה לזרם התורני - לחרד"לים, והם נוטים לכיוון אחר. הרב אליהו סוחף את הצעירים, הם מפחדים מזה", אמר הרב יוסף אליהו כשהוא מכוון לשר בנט, לשר אריאל ולסגן השר בן דהן.

עוד לפני יום הבחירות, ביום שני, מתחה הרבנית צביה אליהו, רעייתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ביקורת קשה הן על ראש העיר והן על השר בנט, שעליו אמרה: "בני הביא אותו אלינו הביתה. ראיתי אותו ואמרתי לבני מיד: אין תוכו כבר. תיזהר ממנו". על ברקת אמרה הרבנית: "בעלי עזר לו, אני המשכתי בזה, הוא הגיע למה שהגיע, וכעת רוצה לחלן את ירושלים, שתהיה כמו תל אביב".

מי שענה לביקורת הזו, שכאמור נשמעת בעיקר בחדרי חדרים, הוא הרב חיים דרוקמן. בריאיון לערוץ 7 הסביר הרב דרוקמן מדוע תמכה הציונות הדתית דווקא במועמדותו של הרב עמאר: "אני מעריך מאוד את הרב שמואל אליהו, אוהב אותו מאוד. אבל הוא העמיד את מועמדותו אחרי שהציונות הדתית פנתה לרב עמאר וביקשה שהוא יעמיד את מועמדותו. הרב שמואל אליהו לא היה מועמד בזמנו, והוא צץ ברגע האחרון. עתידו של הרב אליהו לפניו, יש לו כוחות גדולים והוא בוודאי מתאים להיות רב באחת הערים הגדולות. הוא מסוגל לדברים גדולים", סיכם הרב דרוקמן.

גם ראש העיר ניר ברקת התייחס לסוגיה שדווקא בנו של מי ששלח אותו לשליחות של מינוי רב ציוני לעיר, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לא היה מועמדו לתפקיד. "בנושא המרוץ לירושלים דיברנו לא מעט פעמים לפני הגשת המועמדויות. הבהרתי לרב שנכון לתפיסתי יהיה לראות רב ספרדי חרדי. הבהרתי לרב שלמרות הערכתי אליו, נראה לי שלטובת העיר נכון יותר שיהיה רב חרדי", אמר ברקת והעריך כי הרב אליהו מבין את תפיסתו.

נזכיר כי הרב בן דהן כבר הבהיר בריאיון שנתן ל'בשבע' לפני הבחירות, כי היה שמח מאוד לבחור שני רבנים מהציונות הדתית לתפקידי הרבנים בירושלים. אך בסופו של דבר החליטה הציונות הדתית להישאר נאמנה לסיכומים עם ניר ברקת.