נתניהו בטקס האזכרה

רחבעם זאבי נפל קורבן לתאוות הדמים של מרצחים פלסטינים. גנדי איש הפלמ"ח, אלוף בצה"ל, שר בממשלת שישראל, אוהב גדול של עם ישראל, של ארץ ישראל, קיפח את חייו מפגיעת כדורי אקדח שנורו ביד זדונית, אבל רוחו הגדולה חיה עימנו.

לאו דווקא המחלוקות, אלא העיקרים של אותה רוח - רוח של להט ציוני, אמונה בצדקת הדרך, של חיבור בל יינתק בין עמנו לארצנו, מולדתנו, רוחה של ירושלים השלמה והמאוחדת, העיר בה נולד ובה הובא למנוחת עולמים מקץ שבעים וחמש שנים.

אנו נאבקים בטרור שהיכה בגנדי מאז קום המדינה ועוד קודם לכן. אנחנו נאבקים בו בעוצמה גדולה ובהצלחה. גנדי נרצח לא רחוק מהמקום שבו נרצחה אמש חיה, תינוקת תמימה בת שלושה חודשים. אני בא עכשיו מהמטה הארצי של משטרת ישראל ואני אומר דבר פשוט מאוד - אנחנו נחזיר את השקט והביטחון לתושבי ירושלים, בירתנו המאוחדת, בירתנו הנצחית. יש לנו את הנחישות את אורך הרוח והיכולות, וכמו במערכות אחרות נגד הטרור, גם כאן ננצח.

העולם היום לומד להכיר את הטרור הזה, כי הרבה מן היסודות של הטרור שמכה בנו משמשים את הטרוריסטים של האסלאם הקיצוני שמכים בבירות אחרות. ההבדל הוא שאנחנו איננו מרכינים את ראשנו מול הטרור ואנחנו נאבקים בו בעוצמה פעם אחר פעם.אם מדינות העולם לא יתעוררו עכשיו ויכו בטרור בעוצמה, הן ימצאו אותו אצלן עמוק בתוך הבית, והרבה יותר מוקדם מאשר מאוחר.

אנחנו לא מנסים להצדיק את המניעים למעשים המתועבים הללו. יש מעשים שאין להם הצדקה -  רצח שר בישראל, רצח תינוקת - אין לדברים האלה הצדקה. ואני רוצה להבהיר שאינני אומר רק שהמטרה איננה מקדשת את האמצעים - אני אומר שבחירת האמצעים מלמדת על המטרה האמיתית, משום שהמרצחים הללו לו היה בכוחם לעשות זאת, היו מרצחים, היו מכלים את כולנו, ולא רק אותנו - והאמת הפשוטה הזאת צריכה להדריך היום את כל הקהילה הבינלאומית, ואם מדינות העולם לא יתעוררו עכשיו ויכו בטרור בעוצמה, הן ימצאו אותו אצלן עמוק בתוך הבית, והרבה יותר מוקדם מאשר מאוחר.

גנדי ידע שביסוס המפעל הציוני מצריך אורך רוח וקור רוח. הוא נהג לצטט את מורו ורבו יצחק טבנקין, שאמר: "בכל שאלה גורלית אני תמיד שואל שניים - את סבי, מה הוא היה אומר, ואת נכדי, מה דעתו. בלי השניים אינני מכריע אף הכרעה משמעותית". אני חייב לומר לכם שאני מקיים את ההתייעצות הזאת עם אבי זיכרונו לברכה, ועם בניי שטורחים להגיד לי את דעתם ללא הרף. אבל  גנדי הוסיף על כך שיכולת ההתמדה וכוח הרצון הם אשר יקבעו אם נעמוד על רגלינו כעם עצמאי והם שיחרצו את גורלנו במזרח התיכון.

הוא הבין היטב כפי שאמר, שאנחנו במלחמת שחרור שלא הסתיימה ושהיא תימשך עוד עשרות שנים. חרב המגן היא הערובה לביטחוננו אל מול מבקשי נפשנו, שהיום זוקפים את ראשם בהתרסה נגד עולם התרבות. תנועות הטרור המשחרות להרג מחפשות כל סדק של רפיון וחולשה, ורק ישראל חזקה ובעלת עוצמה תוכל לבלום את נחשולי התוקפנות הנראים באופק.

בימי 'צוק איתן' נוכחנו כולנו לדעת שלא הולך ופוחת הדור, להיפך - מורשת הקרב של האבות משמשת אות ומופת לבנים, לחיילים הגיבורים שלנו, והלוחמים שלנו שהפגינו תעוזה בלתי רגילה ודבקות במשימה. הם הסתערו על האויב גם במחיר חייהם. העם שלנו איננו סובל מתופעה שפוקדת עמים אחרים, שאותה היטיב לתאר המשורר האנגלי רודיארד קיפלינג - 'אלה המזלזלים בלובשי המדים ששומרים עליהם כשהם ישנים'. עמנו יודע להעריך את ערכה של גבורת חיילינו, וזוהי המורשת של לוחמי תש"ח וגנדי ביניהם.

יעל ובני משפחת זאבי היקרים, אסון כבד פקד אתכם, את כולנו, בנפילתו של גנדי. לכאב ולצער שלכם שאינם מרפים מכם, לכאב הזה שותפים רבים בעם. נחמתנו בישראל חזקה בהפרחת מדינתנו, בבניין ירושלים ובהנצחת מורשתו של גנדי, של אהבת הארץ, אהבת העם, אהבת הספר שהם הערובה לעתידנו.

יהי זכרו של גנדי ברוך ונצור בלב העם.