אירועי הטרור בירושלים

ועדת הפנים התכנסה  היום (שני) לדיון בנושא המצב הביטחוני בעיר הבירה.

הוועדה שמעה סקירה של השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בנושא מצב הביטחון האישי במזרח ירושלים וכן התייחסות של השר להמלצות ועדת המשנה בסוגיית הר הבית.

יו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב, אמרה בפתח הדיון כי "יש אוזלת יד במשך שנים של המשטרה לגבי ירושלים והר הבית". 

"מזרח ירושלים היא חלק מירושלים, זוהי בירתנו", אמרה ח"כ רגב והוסיפה "דין מי שמתפרע בירושלים כדין מי שמתפרע בטייבה ובתל אביב".

בסקירה ביטחונית בדיון אמר השר לביטחון פנים כי "אין שום הצדקה לאבן, בקבוק תבערה או זיקוקים בירושלים. לא היה שבוע ללא אירוע. בשנים האחרונות יש רצף של אירועים בעיקר באזור התפר וגם בהר הבית", ציין אהרונוביץ' והוסיף כי "ההסלמה שהייתה היא למעשה התחילה בחטיפת הנערים ולאחריה רצח הנער הערבי ואז צוק איתן ותקופת החגים". 

לדבריו "אין הנחיה לא להיכנס כפרים ולא לבצע מעצרים. אדרבה הנחיתי להיות בתוך הכפרים ולבצע מעצרים - לעשות כל מה שניתן כדי להחזיר את השקט. השיקול דעת הוא של המשטרה". הוא ציין כי היו קרוב ל-900 מעצרים וכ-300 כתבי אישום.

השר הוסיף כי לפני שמונה חודשים הוקם מרחב חדש במשטרה - מרחב קדם. "הכנסנו 1,000 שוטרים נוספים מיחידות מיוחדות לירושלים".
עוד אמר השר כי מתקיימים מגעים עם משרד הכלכלה לבטל את יבוא כוורות הזיקוקים, "ביקשתי להטיל קנס על ההורים של מיידי האבנים וזה אושר. פגיעה כלכלית בהורים תרסן את הילדים", קבע השר.

השר הדגיש, "אני מציע לכולם לא להתעסק עם הר הבית אני לא אשנה את הסטטוס קוו בהר הבית". רגב התפרצה לדבריו ואמרה: "אל תשנה, רק תקיים את הסטטוס קוו".

ניר ברקת ציין בדיון כי "עוד לפני מצבע צוק איתן מצבה של ירושלים בנושא הפרות סדר זריקות אבנים ואכיפה היה על הפנים. מדברים על 200 אירועים של זריקות אבנים. לפני צוק איתן היה דיון בקבינט על השינוי שירושלים צריכה לעבור כדי להחזיר את שלטון החוק. על המצב מתלוננים הערבים לא פחות מהיהודים".

לדבריו "צוק איתן התחיל וקפצנו מ-200 אירועים ל-5,000 אירועים. זריקות אבנים על רכבים זו סכנת נפשות כמו בקבוקי תבערה על בתי יהודים שגרים בשכונות ערביות - מסה אדירה של הפרות סדר. משטרת ירושלים נפרסה בכוחות שהיו לה כהגנה. הגנה על מבני היהודים והגנה על קו התפר וכולנו מבינים שזה לא יכול להימשך כך". 

ברקת ציין כי ‫צריך כוח שיטור מיוחד לאזורים בעייתים בירושלים‬. לדבריו, "תושבי השכונות הערביות מבקשים שנביא את המשטרה".