השר פירון

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), דחה את ההצבעות על בקשות הרביזיה על אישור חוק הגיור לשעה 13:00 בצהריים.

הרקע להחלטה הוא 'דיל' שנרקם בין שר החינוך, הרב שי פירון, לחברי הכנסת הערבים. לקראת ההצבעה על חוק הגיור ביקשו חברי הכנסת החרדים מהח"כים הערבים להצביע נגד החוק. במידה ואכן היו מצביעים נגד, החוק היה נופל.

בניסיון להציל את החוק פנה שר החינוך לח"כים הערבים והציע להם דיל. על פי גורמים בקואליציה הדיל הוא היעדרות מההצבעה תמורת סיוע בחינוך.

מלשכתו של השר פירון נמסר כי לא היו דברים מעולם. בלשכה ציינו כי השר פירון הבהיר לח"כים הערבים כי במידה ויצביעו נגד החוק הם חושפים את הדיל שלהם עם הח"כים החרדים לפיו הערבים יצביעו נגד הגיור והחרדים יצביעו נגד סנקציות לח"כ חנין זועבי.

הח"כים הערבים קיבלו את ההצעה ולא הגיעו לדיון. במידה וההצבעה הייתה מתקיימת ללא נוכחותם - חוק הגיור היה עובר. במאמץ של הרגע האחרון ביקשה סיעת הבית היהודי זמן להתייעצות וההצבעה נדחתה לשעה 13:00 בצהרים.

ככל הנראה גם בשעה 13:00 לא תתקיים הצבעה לאחר שבין הח"כים מתנהל כעת משא ומתן להחזיר את הנושא להחלטת ממשלה.

סגן השר, הרב אלי בן דהן אמר בדיון הוועדה "הליכוד התנגד להצעת חוק ממשלתית ומשחק משחקים פוליטיים. השאלה האמתית היא איך גורמים לנשים בעיקר וגם לגברים להגיע ולהתגייר. החוק הזה במתכונתו הנוכחית יהיה אות מתה ולא יסייע למתגיירים, עלינו לחשוב על טובת המתגייר".

ח"כ יוני שטבון אמר כי "יצא המרצע מן השק, הסיפור אינו הגיור. כי מי שחושב שהחוק ירבה גיור, טועה. בדיוק להפך. מבקשי הגיור לעולם לא יסכימו להתגייר בצורה שנויה במחלוקת שלא מתואמת עם הרבנים הראשיים. לב הדיון הוא מעמד הרבנות הראשית בישראל, ומעבר לזה מקומה של היהדות במדינת ישראל. כל חבר כנסת שאופייה היהודי של המדינה חשוב לו, צריך לעצור את החוק הזה".

ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד) התומך בחוק אמר כי "מי שיקשיב לדיון הזה עוד יכול לטעות ולחשוב שמדובר כאן בחוק המנוגד להלכה היהודית. ההפך הוא הנכון. ההלכה מאוד ברורה ותומכת בכל הנוגע לתהליך הגיור של זרע ישראל".

במהלך הדיון טען סגן שר הדתות שהוא אינו יכול לפעול נגד דעת הרבנות הראשית, בתגובה אמר ח"כ ליפמן, "לצערי המפלגות החרדיות והבית היהודי בהתנגדותם לחוק רק מחריבים את הבית היהודי ולא בונים אותו. במקום לפעול על פי ההלכה ולקרב את העם, הם נאחזים בדעות קיצוניות ומפלגות את העם. כל יום שעובר מבלי שאנחנו פותרים את נושא גיור זרע ישראל הוא יום בו היהדות הקיצונית מנצחת את היהדות השפויה".

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה כי "שר החינוך או מקורביו מעולם לא הציעו לח"כים הערבים דבר בתמורה להיעדרותם היום מהדיון בוועדה על חוק הגיור. מקורבי שר החינוך שוחחו עם הח"כים הערבים בנושא והודיעו להם כי הדיל שלהם עם הח"כים החרדים, לפיו, בעבור התנגדותם לחוק הגיור יסייעו להם להציל את ח״כ זועבי מהחקיקה נגדה והסנקציות השונות הצפויות לה - נחשף. בתום שיחות אלה הח"כים הערבים החליטו על דעת עצמם להיצמד למדיניותם המסורתית שלא להתערב בעניינים פנים יהודיים ולהעדר מהדיון".