מחשב
מחשברויטרס

נציגיהן של מספר מדינות מערביות ומזרח תיכוניות התכנסו בימים האחרונים בכווית לגיבוש קואליציה למלחמה מקוונת ב'מדינה האסלאמית'.

ארה"ב קראה לחברות הקואליציה להרחיב את שיתוף הפעולה בינן גם לתחומי האינטרנט וזאת על מנת לבחון את הדרכים לעצור את התעמולה המקוונת של הארגון.

נציג ארה"ב, גנרל במילואים ג'ון אלן, אמר בפתיחת הדיונים בכוית סיטי כי 'המדינה האסלאמית' מעודדת"סוג נושא של לוחמה" מקוונת, שם היא "מגייסת ומשחיתה את התמימים". "רק אם נתמודד עם התוכן המקוון של 'המדינה האסלאמית', נשלול את הלגיטימיות של המסרים הנשלחים לצעירים פגיעים, רק אז יוכל הארגון באמת להיות מובס". אלן, המתאם את פעילות בהובלת ארה"ב נגד הארגון, נפגש עם נציגי מדינות הקואליציה ובכללן בחין, בריטניה, מצרים, צרפת, עראק, ירדן, לבנון, עומאן, קטר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. לדבריו ההתמודדות צריכה להיות "כוללת ומתואמת ברמת הבינלאומית, האזורית והמקומית תוך שילוב של כלי צבא, אכיפת חוק, מודיעין, כלכלה ודיפלומטיה".

חשיבות מערכה מקוונת מתואמת זו עלתה לאור הפעילות הענפה של הארגון באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט באמצעות פניה והפצת מסרים לקהלי יעד פוטנציאליים לשם גיוס אוהדים, תומכים ואולי אף מגוייסים לשורות הארגון. הזירה המקוונת משמשת לא רק להפצת מסרי גיוס וגבורה לתומכים, אלא גם מסרים של איום, הפחדה וטרור כלפי אויבי 'המדינה האסלאמית'. זאת באמצעות סרטוני עריפת ראשי השבויים המערביים, ההוצאות להורג ההמוניות ויתר הפעילויות האלימות של הארגון.

פעילות זו ממחישה פעם נוספת לא רק את עוצמת האינטרנט והרשתות החברתיות בשל תפוצתן הרחבה והאנונימיות היחסית שהן מאפשרות, אלא את הכוח הרב שהן מעניקות לכל אדם וארגון, אפילו אם אלו חסרי יכולות ואמצעים טכנולוגיים משוכללים.

הכותב הינו ד"ר למזרח תיכון, מייסד Middleeasternet לחקר איומי האינטרנט והסייבר, ראש התוכנית ללימודי פשיעה קיברנטית באוניברסיטת אריאל, ומרצה בתוכנית לניהול מערכות מידע במכללה האקדמית תל-אביב יפו.