חנין זועבי
חנין זועביפלאש 90

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) את הערעור שהגישה ח"כ חנין זועבי (בל"ד) על החלטת ועדת האתיקה של הכנסת להרחיקה לתקופה של שישה חודשים כאשר 16 ח"כים תמכו בערעור לעומת 68 ח"כים שהתנגדו.

במסגרת הערעור, ניתנה לח"כ זועבי זכות הדיבור בפני מליאת הכנסת.

"מדברת בפניכם מי שחושבת שלא עושים לה טובה בנוכחות שלה כאן, בפעילות שלה כאן ובאזרחות שלה, וכמוני 200,000 הפלשתינים החיים במדינה. לא היה ולא יהיה מי שיצליח להפוך אותי ואת העם שלי לאורחת או לזרה".

"לא קל לחלק מכם לשמוע אותי ואפילו לראות אותי מסתובבת פה", הטיחה זועבי. "אתם חושבים שקל לי לשבת פה כאשר אתם רואים בעם שלי אויב. הרוב מתעצבן לשמוע אותי חוזרת על מילים כגון כיבוש, גזענות ופשעי מלחמה, אבל אותי הדברים הללו מעצבנים עוד יותר. זה לא הסגנון שמעצבן אתכם אלא התוכן, וזו הזכות שלי. לא חציתי שום גבול אנושי מוסרי או חוקי. אני חציתי גבולות של קונצנזוס דורסני מתלהם שחצני ושוביניסטי. וזה בעייני מצווה לחצות גבולות שכאלה".

"זו החלטה חסרת תקדים, נקמנית ואיננה מידתית. לא קרה מעולם בכל תולדות הכנסת שח"כ נענש בגלל התבטאות פוליטית", אמרה. 

ח"כ איציק שמולי קרא לעברה "גם הדברים שעשית לא קרו מעולם" והוצא מן האולם. ח"כים רבים מחו בקול על הדברים. ח"כ זועבי ציינה בדבריה "יש לי כל הזכות להיות שונה מכם. ויש לי חדשות בשבילכם אני לא ציונית, אני פלשתינית ילידת הארץ. אתם יכולים להרחיק אותי אבל לא תוכלו להרחיק את הבעיות שאני מצביע עליהם ואני אמשיך לעשות זאת. מי שתומך בהחלטת הועדה מרים יד נגד הצד ובעד רדיפה פוליטית, וכל מי שנמנע עומד בצד ושותק". 

יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק כהן השיב "האם יש גבול שבו גם במשטר המכבד על מאוד את חופש הביטוי ומבליג לא אחת על התבטאויות מקוממות, יש התבטאויות שלא ניתן לעבור עליהם על סדר היום?".

"בעוד אזרחי ישראל מתפללים למציאתם של שלושת הנערים, בוחרת ח"כ זועבי לומר שהחוטפים אינם טרוריסטים. ואם בכך לא די, חודש לאחר מיכן בעיצומו של מבצע צוק איתן, מפרסמת ח"כ זועבי מאמר הקורא להתנגדות עממית, ולהטיל מצור על ישראל".

"הפעם סברה הוועדה כי אין ברירה אלא לשרטט קו גבול. הציבור בישראל מצפה כי חברי הפרלמנט המצהירים אמונים למדינה לא יעודדו את הקמים נגדה ואת אלה הרוצים להרוג את חיילה ואזרחיה".