ערב גיבוש תקציב המדינה לשנת 2015 התברר כי משרד האוצר מתכוון לקצץ משמעותית בתקציב השירות הלאומי, ובין היתר לבטל כמעט לחלוטין את סעיף הדיור המוענק למתנדבות השירות הלאומי כחלק מתנאי השירות שלהן.

רק התערבותם של השרים נפתלי בנט, אורי אורבך, חה"כ איילת שקד וראש הרשות לשירות לאומי שר שלום ג'רבי מנעו הטלת גזירות בלתי נסבלות על השירות הלאומי.

למרות ביטול חלק ניכר מכוונות האוצר, נותרו בחוק ההסדרים סעיפים שעדיין מטילים סכנה קיומית על המשך קיומו של מפעל ההתנדבות הגדול בישראל. אחד הסעיפים מורה על הוספת 1,000 תקני מתנדבים חדשים מצד אחד מבלי להעניק תוספת תקציבית מהצד השני - החלטה שמשמעותה קיצוץ של כ- 8% מתקציב השירות הלאומי, המצוי בחסר כבר כיום.

בפגישה דחופה בין מנהלי עמותות השירות הלאומי לבין יו"ר ועדת הכספים חה"כ ניסן סלומיאנסקי, שנערכה אמש בכנסת הציגו ראשי העמותות את הסכנה הנשקפת לשירות הלאומי בחוק ההסדרים שניסח האוצר.

בפגישה הציגו מנהלי עמותות ההתנדבות 'עמינדב', 'בת עמי', 'שלומית' ו'האגודה להתנדבות' את הסיבות למצבן הגירעוני. גירעון שנובע בעיקר משיפור תנאי השירות למתנדבות, הוספת הכשרות מקצועיות, תוספת תשלום על ביטוחים שונים ועלייה ביוקר המחייה ובמחירי הדיור.

מנהלי העמותות טענו כי בשל הגידול בעלות תנאי השירות של המתנדבות, כל קיצוץ בתקציב השירות הלאומי משמעו חיסול מפעל ההתנדבות החשוב הזה. עוד ציינו המנהלים כי "לא יעלה על הדעת שדווקא בעת שסיעת הבית היהודי נהנית מהשפעה כל כך גדולה בכנסת ובממשלה השירות הלאומי יספוג פגיעה אנושה כל כך ממשרד האוצר".

מנהלי העמותות אמרו כי הם משוכנעים שבמהלך השינויים בתקציב שתכניס ועדת הכספים של הכנסת, לקראת הצבעה שנייה ושלישית לאישורו של התקציב, חה"כ סלומיאנסקי יעשה כל שביכולתו על מנת להסיר מחוק ההסדרים את הסעיפים הפוגעניים ואת הסכנה המרחפת מעל לראשו של השירות הלאומי בישראל.  

ח"כ סלומיאנסקי אמר כי "השירות הלאומי הוא אחד מהמפעלים החשובים למדינת ישראל ואנו צריכים לשאת אותו על כפינו. לכן ניסיונותיו הנואשות של משרד האוצר לאזן את תקציב המדינה, גם במחיר פגיעה אנושה בשירות הלאומי, הם מעשה אשר לא יעשה".

"הייתי מצפה ממשרד האוצר להבין את חשיבות העניין ולהוסיף תקציב ולא לנסות לקצץ. עד כה עשינו מאמצים גדולים והצלחנו לבטל חלק גדול מהקיצוצים ואני מקווה ומאמין שנבטל גם את מה שמתוכנן".