מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: פלאש 90

פרסום ראשון: יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) הגיש לכנסת את הצעת חוק הגיור שקידם ח"כ אלעזר שטרן (התנועה).

מליאת הכנסת אמורה להצביע על החוק בקריאה שניה ושלישית ביום שני הקרוב, אולם גורמים בכירים בקואליציה מקווים להצליח לדחות בחודש את ההצבעה הגורלית.

בשיחה עם ערוץ 7 הביעו הגורמים הבכירים תקווה ששר הכלכלה נפתלי בנט ייזום הצעת מחליטים ויגיש אותה לאישור הממשלה, במקום חוק הגיור של שטרן. "שבנט יתקפל ויעמוד בשורה אחת עם ראש הממשלה", אמרו.

ראש הממשלה נתניהו מסרב לאפשר לשרת המשפטים ציפי לבני להביא הצעת מחליטים לממשלה ומתעקש על כך שהשר לשירותי דת, נפתלי בנט, יעשה זאת בעצמו. לערוץ 7 נודע כי בנט מסרב "לרשום על שמו" כל שינוי משמעותי במערך הגיור.

מהבית היהודי נמסר בתגובה כי "נמשכים המגעים לקידום החלטת הממשלה בנושא הגיור".

נזכיר כי הרב חיים דרוקמן אמר בשבוע שעבר בשיחה עם ערוץ 7 כי "חוק שטרן" הוא נורא ושלילי, כלשונו, ''משלוש בחינות בולטות: הראשונה היא שהוא מפקיע את הגיור לחלוטין מהרבנות הראשית לישראל, מה שאין כן בהחלטת הממשלה – בה הרב הראשי לישראל הוא החותם על כל תעודת גיור. בידיו הסמכות הבלעדית לחתום על תעודות הגיור".

בנוסף, קבע הרב דרוקמן, "בהחלטת הממשלה יש ועדת היגוי של רבנים המפקחת על בתי הדין של רבני הערים, מדריכה אותם, מכוונת אותם, מפקחת עליהם, וביניהם גם ראש מערך הגיור. בחוק זה כלל לא קיים. בחוק יש גם סעיף המקנה זכויות גם לרפורמים, דבר שאין לו שום זכר בהחלטת הממשלה".

"לכן החוק הוא נורא", סיכם הרב דרוקמן. "לא התלהבנו גם מהחלטת הממשלה כמו שהיא אך היא עדיפה פי כמה מהחוק הגרוע והנורא. אנחנו לא הצענו לא את זה ולא את זה, אבל במציאות הקיימת שהיה צורך לקבוע בתי דין לגיור של רבני ערים, העדפנו את החלטת הממשלה שאין להשוות אותה לחוק. החוק הוא גרוע, נורא. החוק לא יהיה שווה את הנייר עליו הוא ייכתב. איש לא יכיר בו. אף רב לא יכיר בגיור על פי אותו החוק. מה שלא כמו בהחלטת הממשלה.

החלטת הממשלה לעומת החוק – עדיפה החלטת הממשלה שניתן לקבל אותה. אבל החוק בשום פנים ואופן לא".