לא היו צריכים להיות בממשלה. בנט ולבני
לא היו צריכים להיות בממשלה. בנט ולבניפלאש 90

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט ויו"ר התנועה השרה ציפי לבני הגישו לפני שעה קלה למזכירות הממשלה "הצעת מחליטים" בנושא הגיור.

ההערכה היא שההצעה תובא לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב.

בכך המערכת הפוליטית תחזור ל"פשרת הרב דרוקמן" שהבית היהודי הסכימה לקדם כהחלטת ממשלה כבר לפני חודשיים, ובכך מעמדה של הרבנות הראשית ומעמדם של הרבנים הראשיים יישמר, ולא יוכרו גיורי רפורמים כפי שהיה מתאפשר בהצעת החוק הקיצונית.

"לא אסכים לפוליטיקה על חשבון המתגיירים, הרבנות הראשית ומערך הגיור הממשלתי", אמר בנט לאחר הגשת ההצעה. "בשעה האחרונה הגשתי לממשלה הצעת מחליטים לממשלה מאוזנת ונכונה, במקום חוק הגיור הקיצוני – שיפגע במתגיירים – שעומד בפני הכנסת ושעבר בסיוע חברי הכנסת הערבים".

לדבריו, "סוגיית המתגיירים היא כבדת משקל. אחריותנו היא לתת לאחינו המתגיירים יד, לתת להם לעבור את התהליך בדרך מחבקת ותומכת וגם מתוך קיום ההלכה במלואה, מתוך אהבה וקירוב וגם מתוך כללי המסורת היהודית הקיימים מקום המדינה".

בדבריו, בנט הסביר את ההבדלים בין הצעת ההחלטה המוסכמת לבין החוק הקיצוני. בנט הדגיש כי, "החוק שהובא לכנסת פוגע בהלכה ופוגע במתגיירים: אם יאושר אנשים לא יוכרו לבסוף כמתגיירים על פי ההלכה, והמטרה שלשמה הם עוברים את הגיור לא תושג – הם לא יוכלו להיות חלק מהעם היהודי דה פקטו. יותר מכך - יפתחו ספרי יוחסין אלטרנטיביים, אשר יעשו הפרדה בין 'מגוירים על פי ההלכה", ל'מגוירים על פי חוק פוליטי'. החוק הזה שהוגש לכנסת מקודם ע"י הקיצונים משני הצדדים: ע"י החרדים שרוצים מסיבות פוליטיות להפיל את הממשלה, וע"י הזרמים הרפורמיים השונים שמוותרים על זכותם של המתגיירים להיות יהודים על פי ההלכה".

"האופציה השניה, היותר נכונה, אותה הגשתי לממשלה", אמר, "היא לא פוגעת בהלכה, ואזרחים רבים יוכלו לעבור הליך גיור שיהיה מקובל על כל עם ישראל. ועם פיקוח והנחיה של ועדת ההיגוי על רבני הערים, ולא בסגנון 'איש הישר בעיניו יגייר'. לאופציה שהוגשה לממשלה הגעתי לסיכום אחרי שעות עם ראש הממשלה, עם השרה ציפי לבני ואלעזר שטרן, עם הרב דרוקמן ורבנים מרכזיים נוספים. זהו מתווה מאוזן שיגן על המתגיירים ולא יפגע בהם, ישמור על ההלכה ולא יעקוף אותה. ובעיקר- הם יוכרו כיהודים".

בנט סיכם ואמר, "לצערי בלחץ החרדים ראש הממשלה משך את החוק הזה מהממשלה. מעשה זה הוא גם כנגד התחייבות מפורשת שלו כלפי השרה לבני וכלפיי, ובעיקר - היא פוגעת ברבבות מתגיירים. החזרנו אותו להצבעה. אני מקווה שהממשלה תעשה את הדבר הנכון תאשר את ההצעה שהגשנו, ושטובת עם ישראל תעמוד לנגד עיני נבחרי הציבור שלנו. עתיד העם היהודי הוא לא נושא לקומבינות פוליטיות של קיצוני שני הצדדים. כן להחלטת ממשלה אחראית, לא לחוק קיצוני הפוגע במתגיירים שהוגש לכנסת".