הכנסת ריקה
הכנסת ריקהצילום: פלאש 90

המשק הישראלי מתנהל בצורה שלא נראית בה שיטתיות יתר? קראו את הספר "ושלא יעבדו עליכם" והכל יקבל תבנית מוכרת (או כמה תבניות).

שטרסלר, כלכלן במקצועו, מקבץ בספרו מספר חוקים ומדגים אחד לאחד כיצד הדברים מופיעים במציאות. חלק מהדברים מוכרים, חלקם בתת מודע.

לעומתם, כללים אחרים יגרמו לכם לומר לעצמכם: וואלה? שביתות באמת תמיד מסתיימות בחמש בבוקר... ואז לשאול את עצמכם: מי מרויח מכך?

בספר ישנן תשובות לשאלות אלו ועצם קיבוצם של הדברים באופן מסודר ורהוט, כבר גורם לתחושה טובה יותר, כאילו ההבנה שהכאוס הזה נתון בתבניות, מאפשר לנו שליטה טובה יותר על המתרחש במדינתנו. זהו, שאין לנו כל שליטה, אבל גם הרגשה טובה שווה משהו.

בספר דוגמאות לחוק צ'יץ' (אם תמנע אוכל חם מקשישים, ישחררו לך את כל תקציב העיריה), לחוק "הבעיטה למעלה" (מנהל האגף לא רוצה שבגלל עובד לא מוכשר האגף שבאחריותו יקרוס ולכן דואג שהלה ימונה לניהול אגף מקביל) ועוד שאר חוקים ודוגמאות פיקנטיים ולרוב גם נכונים (מי אמר רק מנהיג ימין יכול לפנות יישובים ולא קיבל?).

אין להתעלם מאג'נדתו הידועה של שטרסלר, כתב כלכלי ותיק בעיתון "הארץ", המציצה מדי פעם בדוגמאות. עמדתו הפוליטית של הכותב באה לידי ביטוי בכתיבה על טומי לפיד כמושיעם של החילונים מהסחטנות החרדית ושאר ניסוחים בעייתיים.

בכל זאת עיקר הספר כתוב בצורה רהוטה והומוריסטית שאינה נגועה בתארי כבוד כאלו ואחרים ולכן נחמד לקרוא בו ולקבל מושג איך להיות פחות תמימים ושלא יעבדו עלינו - הישראלים שלא אוהבים לצאת פראיירים.