ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלהחזקי עזרא

הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את הצעת המחליטים שהוגשה לה בידי שרת המשפטים ציפי לבני והשר לשירותי דת נפתלי בנט, בסוגיית הגיור.

בעד הצעת המחליטים הצביעו כל שרי הממשלה שהשתתפו בהצבעה מלבד יו"ר האיחוד הלאומי, שר השיכון אורי אריאל, אשר הצביע נגד ההצעה.

החלטת הממשלה קובעת כי רבני הערים יוכלו להקים בתי דין לגיור, אשר יזכו לגיבוי מנהלי ותקציבי מטעם המדינה. על בתי הדין, אשר יגיירו לפי שיפוטו ההלכתי של כל הרכב, תפקח ועדת רבנים שזהות חבריה מופיעה בהחלטה.

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה), אשר יזם את חוק הגיור אשר הוחלף לבסוף בהצעת המחליטים, אמר בעקבות האישור, כי "זו בשורה גדולה למתגיירים. נעבור במהירות האפשרית ליישום ההחלטה ולהקמת הרכבים שיביאו רוח חדשה לרבבות המועמדים לגיור, ובמיוחד לאלו שכבר התייאשו מגיור".

"אני מודה לחבריי מהתנועה, יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגת העבודה, מרצ וקדימה שתמכו בי מהיום הראשון וגם לחבריי מהבית היהודי שהבינו בסופו של דבר את החשיבות העצומה והצורך הדחוף בהבאת בשורה למערך הגיור", הוסיף שטרן, "תודה מיוחדת לתומכים הרבים מקרב הציונות הדתית שלא התבלבלו ותמכו במהלך מהרגע הראשון וגם לרבים שהצטרפו במהלך הדרך".

שטרן: קורא לרבנות הראשית לתמוך

ח"כ שטרן ויו"ר מפלגתו השרה ציפי לבני, קיימו תדרוך לעיתונאים לאחר האישור, במהלכו אמרה לבני, כי "המסר לאותם אזרחים זה לא רק השער לאזרחות אלא שער לעולם היהודי. היהדות יכולה להיות מקבלת ולא רק מסוגרת".

שטרן הוסיף, כי "אני קורא לרבנות הראשית לתמוך בהחלטה וטוב יעשו שיודיעו שכל הגיורים מקובלים גם על הרבנות הראשית לישראל".

מנגד, דוברו של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, מסר כי "כפי שהודענו בעבר, החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעניין הגיור, איננה מקובלת על הרבנות הראשית יש בה משום הונאת הגר והיא תגרום עוול למתגיירים. כבוד הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף יבקש לקיים דיון בנושא במועצת הרבנות הראשית לישראל בישיבתה הקרובה שם ייקבעו דרכי הפעולה לנוכח ההחלטה".

לשאלת ערוץ 7 השיבה השרה לבני להודעת דוברו של הרב יוסף ואמרה, "ניסינו להגיע להסכמה עם הרבנות הראשית אבל לא נתנו להם את זכות הווטו".

רותם: לא תהיה התבוללות

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו, שהגה ויזם את חוק הגיור עוד בכנסת הקודמת והוביל את השלמת החקיקה, אמר בתגובה לאישור הצעת המחליטים בממשלה, כי "אני שמח כי מסע החקיקה הארוך, המורכב והמפותל לפתרון סוגית הגיור בישראל הגיע לקו הגמר. זהו פתח תקוה למאות אלפי ישראלים שאינם רשומים כיהודים - לשוב ליהדות. ישראל ביתנו פעלה לכל אורך הדרך לקידום הנושא, שהיום הגיע כאמור לפתרונו".

השר נפתלי בנט (הבית היהודי) ברך על מעבר הצעת המחליטים בנושא הגיור שהעלה הבוקר בממשלה, "הצעת המחליטים בנושא הגיור שהגשתי ואושרה על ידי הממשלה תשים קץ לגל הפופוליזם בנושא. זאת החלטה אחראית ומאוזנת, הצעה שנותנת לאחינו המתגיירים יד, נותנת להם לעבור את התהליך כחוויה חיובית ותומכת וגם תוך קיום ההלכה במלואה".

לדבריו, "עתיד העם היהודי הוא לא נושא לקומבינות פוליטיות של קיצונים משני הצדדים ואני שמח שההצעה החשובה הזו עברה".

השר אורי אורבך (הבית היהודי), שתמך בהחלטה, אמר לאחר ההצבעה "אני מקווה שבכך נקל על תהליך הגיור של הבאים בשערי עם ישראל. תפקיד הבית היהודי הוא להתמודד עם סכנת ההתבוללות ונישואי התערובת כאן בארץ, היום עשינו צעד גדול בכיוון הזה".

שר החינוך, הרב שי פירון, (יש עתיד) ברך על האישור, "מדובר בתיקון עוול היסטורי. החלת החוק מבטאת את חובתנו המוסרית כלפי אלה המבקשים להתגייר. זו חובתנו הלאומית כלפי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף את ההחלטה, "אל סדרת ההרס שהממשלה הזו עושה בכל התחומים מצטרף נושא הגיור, כאשר לכל חברה ומועדון בעולם צריך יותר קריטריונים מאשר קבעו כאן בנושא הגיור. הממשלה הזו הפכה את הנושא של עם ישראל לדבר סחיר פוליטית והפוליטיקאים חושבים שיקבלו על כך מנדטים".

לדבריו, "בכל נושא במדינה כדי לקבל שירות ממשלתי, הדבר צריך להיעשות בעיר המגורים ורק פה שמדובר בתהליך דתי - איש הישר בעיניו יעשה. מדובר בהרס העם היהודי. המתגיירים שחלק ניכר מרבני ישראל בארץ ובעולם לא יכירו בגיוריהם, וייפגעו מכך, לא יסלחו לממשלה הזו על החלטתה. נפעל בעתיד בעז"ה לשנות את ההחלטה החמורה הזו".

נזכיר כי מי שיזם את החלטת הממשלה על מנת להוריד מסדר היום את חוק הגיור היה ראש ישיבת "אור עציון", הרב חיים דרוקמן. הרב דרוקמן הסביר בשבוע שעבר בשיחה עם ערוץ 7 כי חוק הגיור המקורי הוא נורא ושלילי, כלשונו, ''משלוש בחינות בולטות: הראשונה היא שהוא מפקיע את הגיור לחלוטין מהרבנות הראשית לישראל, מה שאין כן בהחלטת הממשלה – בה הרב הראשי לישראל הוא החותם על כל תעודת גיור. בידיו הסמכות הבלעדית לחתום על תעודות הגיור".

בנוסף, קבע הרב דרוקמן, "בהחלטת הממשלה יש ועדת היגוי של רבנים המפקחת על בתי הדין של רבני הערים, מדריכה אותם, מכוונת אותם, מפקחת עליהם, וביניהם גם ראש מערך הגיור. בחוק זה כלל לא קיים. בחוק יש גם סעיף המקנה זכויות גם לרפורמים, דבר שאין לו שום זכר בהחלטת הממשלה".

"לכן החוק הוא נורא", סיכם הרב דרוקמן. "לא התלהבנו גם מהחלטת הממשלה כמו שהיא אך היא עדיפה פי כמה מהחוק הגרוע והנורא. אנחנו לא הצענו לא את זה ולא את זה, אבל במציאות הקיימת שהיה צורך לקבוע בתי דין לגיור של רבני ערים, העדפנו את החלטת הממשלה שאין להשוות אותה לחוק. החוק הוא גרוע, נורא. החוק לא יהיה שווה את הנייר עליו הוא ייכתב. איש לא יכיר בו. אף רב לא יכיר בגיור על פי אותו החוק. מה שלא כמו בהחלטת הממשלה.

החלטת הממשלה לעומת החוק – עדיפה החלטת הממשלה שניתן לקבל אותה. אבל החוק בשום פנים ואופן לא".