קברים בפולין
קברים בפוליןחזקי עזרא

אלפי מצבות יהודיות שנעקרו בשנות השואה מבית הקברות היהודי בבריסק שבפולין נבנו בתוך בתים בעיר ונמצאו לאחרונה.

הסיפור נחשף בעיתון הבריטי 'דיילי מייל', ולפיו עבודות להריסת מספר מבנים בעיר כדי לבנות קניון, חשפו מאות מצבות יהודיות שבאמצעותן נבנו הבניינים לאחר השואה. מה שהביא את תושבי העיר לגלות כי רבים מהבתים שבהם הם גרים ומהכבישים שעליהם הם נוסעים – נבנו ונסללו בעזרת מצבות שנעקרו מקברים יהודיים לפני עשרות שנים. כעת המצבות הללו צצות מכל עבר.

לפי הדיווח, מספרן של המצבות שנחשפו עומד כבר על יותר מ־1,500. לפי ההערכות –  עוד מצבות רבות טמונות בתוך או מתחת למבנים רבים בעיר, וההערכה היא כי אלפי מצבות נוספות פזורות בתוך בניינים בכל רחבי העיר.

ככל הנראה, אחרי מלחמת העולם השניה עקרו השלטונות הסובייטיים את המצבות מבית עלמין יהודי ענקי במקום, בית עלמין מסביבות שנת תקצ"ב, והאבנים הללו שימשו אפילו כיסודות לבתים.

רב הקהילה היהודית הרב חיים רבינוביץ אמר בתגובה כי "המידע הזה אינו חדש, כבר מספר שנים שמדי פעם נמצאות מצבות יהודיים באתרי בניה ובתוך בתים, אך מפעם לפעם מתברר כי לא מדובר במקרה חד פעמי אלא בשיטה. עפ"י הערכה אלפי מצבות פזורות ברחבי העיר, מידי שבוע אנו מקבלים טלפונים מתושבים שמצאו מצבות ומבקשים שנבוא לאסוף אותן.

"מזעזע לחשוב כי מצבות של יהודי בריסק הנודעים בתורתם ויראתם מושלכות בתוך מבנים וכבישים. מי שהרס את בתי הקברות הם השלטונות הקומוניסטיים, כיום דווקא השלטונות והגורמים הממשלתיים הם אלו שמסייעים לאסוף את המצבות ולשמור על כבודן הראוי".