הגלעד
הגלעדדוברות ח"כ כלפה

בטקס חגיגי ומרגש נחנכה אמש במרכז למורשת גוש קטיף בגולן, פינת הנצחה לזיכרו של החייל אשר אלכסיי נייקוב שמסר את נפשו בהצלת ילדי גוש קטיף.

בט' חשוון תשנ"ט (29.10.98), נהרג נייקוב, חייל הנדסה קרבית, בפיצוץ מכונית תופת כשליווה בג'יפ הסעת ילדים מכפר דרום לבתי הספר בעצמונה ובנווה דקלים. בדרך, ניסה רכב תופת להתקרב ולהתפוצץ סמוך לאוטובוס הילדים, החיילים בג'יפ הבחינו בכך וחצצו בין המכונית ובין ההסעה. מעוצמת הפיצוץ הועף הג'יפ כעשרה מטרים באוויר, שני חיילים נפצעו ואשר אלכסיי נהרג במקום.

לצד בני משפחת נייקוב נכחו בטקס תושבים מהגולן, מפוני גוש קטיף מכל רחבי הארץ ופלוגת חיל הנדסה הנמצאת בקשר עם המשפחה. טובה ויוסי חדד מכפר דרום שילדיהם היו על האוטובוס בפיגוע, אימצו אל ליבם משפחת נייקוב ואף קראו לבתם שנולדה שנה אחרי הפיגוע "אושר" על שמו של אשר אלכסיי.

טובה חדד אמרה בטקס, "מסירות נפשו ודמותו כעולה חדש ובן לעם ישראל השב לארצו תשמש אותנו להנחלת ערכי מסירות הנפש והחיבור בין צה"ל למתיישבי גוש קטיף".

בטקס הוקרנה מצגת ובה תמונות הילדים שניצלו מהפיגוע, מרביתם נשואים ובעלי משפחות. סמיון נייקוב, אביו של אלכסיי ביקש מהילדים שניצלו להמשיך בחייהם מתוך שמחה, "אם אתם חיים ושמחים גם הבן שלי חי ושמח כי בכל אחד מכם יש חלק מאשר אלכסיי".

ח"כ זבולון כלפה, שפונה מעצמונה שבגוש קטיף והיה מראשי המאבק נגד העקירה אמר בטקס, "המעשה שעשו אשר אלכסיי נייקוב וחבריו לג'יפ נבע מתוך כח פנימי אמיתי והבנה כי האחריות שלהם והמשימה שלהם באותו שבריר שניה היא להציל את הילדים שהם אפילו לא הכירו, ולהקריב את חייהם למענם. כל אחד ואחד מאותם 36 ילדים שניצלו לפני 16 שנה, יודע שחייו היום, הבית שהקים והילדים שהוליד הכל מתחיל ממעשה הגבורה של אשר אלכסיי"