המפכ"ל בכנס אלי הורוביץ 2014

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, השתתף היום (שני) במושב בנושא "שחיתות חוקית" בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך השנה בחיפה.

"יש לחבר את השחיתות החוקית לשחיתות הפלילית בישראל. יש לשמור את השחיתות הציבורית לתחום הפלילי כי יש לנו הרבה מה לעשות בנושא זה", אמר דנינו.

לגבי חושפי השחיתויות, אמר מפכ"ל המשטרה כי, "יש לתת להם את כל ההגנה, שהרי הם מהווים עבורנו עוד מקור במצב של מקורות מדולדלים. אך צריך להיזהר מלתת את התואר הזה 'חושף שחיתויות', שהפך לכמעט הרואי, כי זה מפריע לנו בהמשך לתת את ההגנה הראויה למי שראוי לזה".

עוד הוסיף המפכ"ל דנינו כי, "המשטרה מחוייבת לנושא השחיתות בסדר עדיפויות גבוה. כשאנחנו מדברים על משטרה, בעיקר מתייחסים לביטחון אישי, כי קל להתחבר לזה. אך יש דברים נוספים שהמשטרה עושה כמו למשל להעלות את רמת האמון של האזרח, וזה ביטחון אישי לא פחות. מצאנו דרך שסייעה בידינו להילחם בשחיתות, ביניהם חוק איסור הלבנת הון במערכת הבנקאית. אנו רואים שחוק זה שינה את כללי המשחק ונתן לנו כלים למלחמה בשחיתות. המקור לשחיתות הוא תמיד כסף, כמו גם הרבה בירוקרטיה. הגיע הזמן לפתוח את עבירות המקור בחוק איסור הלבנת הון".

דנינו סיכם את דבריו ואמר, "בימים אלה אני משלים שירות של עשרות שנים באכיפת החוק ואני גאה בקריירה שלי. אני חייב לשתף אתכם בהרהור אחד שמטריד אותי. צריך מערכת אכיפה חזקה, צריך משטרה חזקה ושלמדינה יהיה את הכוח להילחם בשחיתות. אך אם יש משהו שבלעדיו אי אפשר זה החינוך לציות לחוק, התייחסות לערכים, מה נדרש מאיתנו כאזרחים במדינה דמוקרטי ואם יש משהו שלאורך עשרות השנים לא ראיתי שינוי של ממש, זה החינוך לנורמות של ציות לחוק. אם לא נעשה שם את השינוי הגדול לא יעזרו לנו עוד אלפי שוטרים."

עוד צפויים לנאום היום ומחר בכנס: נשיא המדינה ראובן ריבלין, נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, מבקר המדינה יוסף שפירא, השרים ציפי לבני, ישראל כץ, שי פירון,יעל גרמן.