טנדה
טנדהצילום: טיבור יגר

כאשר טנדה הקרנפה הגיעה לספארי לפני 14 שנים, התברר שהיא סובלת מדלקת כרונית בעיניה.

ככל שהשנים חלפו הדלקת הלכה והחמירה ורופאים רבים מתחום העיניים, וטרינרים ורופאים הומניים נהרו לספארי כדי לבחון את מצבה ולנסות לסייע לה.

נלקחו דגימות, נעשו בדיקות, נוסו תרופות ובעשור האחרון, מידי יום המטפלים נגשים אליה ומחטאים את עיניה עם חומרי חיטוי ומריחת משחות אנטיביוטיות שונות.

לפני כשנה וחצי, לד"ר יגאל הורוביץ וטרינר הספארי, הצטרף שוב צוות מבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי של האוניברסיטה העברית בראשותו של פרופ' רון עופרי, מומחה לרפואת עיניים וטרינרית, אליו הצטרפה גם ד"ר אילת פריאל, רופאת עיניים, מומחית לאוקולופלסטיקה מהמרכז הרפואי שיבא.

הצוות טיפל בטנדה ושוב ניסה לבחון מה הגורם שמביא למצב עיניה. הם מצאו שוב את אותו טפיל שנמצא בתוך עיניה והוחלט להמשיך לעת עתה בטיפול הקבוע. אבל ככל שהבעיה החמירה, נוצרה בעיה קשה אחרת שנגרמה לטנדה כתוצאה מהטפיל.

כתוצאה מהדלקות, נצמדו לעיניה זבובים רבים שגרמו לגירוי מתמיד ולא אפשרו לדלקת להירפא. כבר אז קינן במוחה של נטע המטפלת רעיון ייחודי. כדי למנוע את טרדת הזבובים וכך לנסות להקטין את הסבל של טנדה ולהקטין את הבעיה, החליטה נטע לתפור לקרנפה מסכה מיוחדת וייחודית, שבסיסה במסכה המקובלת אצל סוסים.

צילום: טיבור יגר

נטע הצטיידה במסכת סוסים, גזרה אותה והגדילה למידות ראשה של טנדה, סידרה מקום לקרן והוסיפה בד נמתח וסקוצ'ים כדי שתוכל לחבוש אותה על ראשה של טנדה מידי יום בנוחות.

במשך כמה שבועות נטע הרגילה את טנדה למסכה החדשה שלה. היא חבשה לה אותה לפרקי זמן קצרים ואפשרה לה להתרגל אליה עד שהגיעה למצה שטנדה מוכנה להסתובב עם המסיכה למשך יום שלם. כעת טנדה ניגשת מידי בוקר אל נטע וממתינה בציפייה לחבישת המסכה. מבעד למסיכה היא מצליחה לראות נהדר בזכות הרשת הייחודית, אך הזבובים אינם יכולים להיכנס ולהפריע להחלמה של הדלקות.

בספארי מניחים שטנדה מצליחה לקשר בין המסכה לבית ההקלה שבמצבה ואנו מקווים כי בזכות הרעיון הייחודי של נטע המטפלת, מצב עיניה של טנדה ישתפר וכך גם איכות חייה.