קברי הקדושים נחשפו. סנט פטרבורג (לשעבר לנינגר
קברי הקדושים נחשפו. סנט פטרבורג (לשעבר לנינגרצילום: אנה קפלן, פלאש 90

77 שנה לאחר שנרצחו באכזריות, התגלה מקום קבורתם והוקמה מצבה על קברם של 12 מחסידי ליובאוויטש הי"ד המכונים בקרב חסידי חב"ד 'הרוגי מלכות' שנרצחו בשנת תרח"צ במרתפי הק.ג.ב. ונקברו ליד העיר פטרבורג ברוסיה.

בליל ב' אדר תרח"צ. עשרות מחשובי היהודים בלנינגרד נאסרו יחד והובלו אל מטה הנ.ק.וו.ד. הידוע בשם 'שפלערקע', שם נחקרו ועונו באכזריות רבה. שנים עשר יהודים, רובם חסידי חב"ד שנאסרו באותו לילה, הומתו ביריה במרתפי הנ.ק.וו.ד. באשמת היותם מפיצי תורה ומצוות.

האמת המרה על הוצאתם להורג של אותם חסידים, לא נודעה לבני המשפחות במשך שנים רבות. כל אימת שבני המשפחות באו למטה המשטרה החשאית כדי לברר את אשר עלה בגורל יקיריהם, נענו כי יקירם נשפט לעשר שנות גלות.

כאמור, לאחרונה, לאחר 77 שנה, הונחה מצבה כדת וכדין על קבריהם. מי שחשף את מקום קבורתם ופעל להקמת המצבה הוא הרב יפרח אפראימוב, משליחי חב"ד בפטרבורג, שסיפר על החיפושים והמאמצים שהקדיש עד לתוצאה המיוחלת. השיחה המלאה צוטטה בעיתון החרדי 'המבשר'.

"התחלתי לעבוד בנושא הזה של קברי הקדושים לפני שנתיים. הגעתי לארכיון של הק.ג.ב ומצאתי שם תיקים של הרבי הריי"צ מליובאוויטש, וכמה מהחסידים כמו רבי אלחנן דב מרוזוב, רסקין, קוזניצוב ועוד. עם החומר שבידי נסעתי לניו־יורק, שם פגשתי במשפיע החסידי הרב מענדל מרוזוב, בנו של הרב אלחנן דוב הי"ד שביקש ממני להקים מצבה בבית העלמין, לאחר שאמצא את מקום קבורתו של אביו ורעיו החסידים. התחלתי לחפש היכן קבורים החסידים שנרצחו בשנת תרח"ץ ומצאתי שהם נטמנו יחדיו בבית קברות הנמצא ליד פטרבורג.

"במקום היתה כעין אנדרטה לזכר היהודים שקבורים במקום, אך ללא שמות הנרצחים. מנהל בית הקברות אמר לי שאסור לעשות מצבה חדשה, משום שהמקום סגור. אמרתי לו שעל-פי היהדות המצבה צריכה להיות במקום שבו האדם נקבר".

בתוך זמן קצר הוא מצא את המפה של בית הקברות ואת המיקום של קבורת הקדושים.  מתוך הבנה שמנהל בית הקברות לא יוכל לסייע, הוא העביר את הטיפול בנושא לגורמים בעיריה ולבכירים בסוכנות המודיעין הרוסית פ.ס.ב, מחליפתה של הק.ג.ב הזכור לשמצה.

"לפני זמן קצר, אחרי שנתיים של פרוצדורה וחיפושים, נתנו רשות להקים את המצבה החדשה, למרות שלדתות אחרות לא נתנו אפשרות כזו", אמר הרב אפראימוב בהתרגשות.

במהלך התקופה הקרובה עתידים צאצאי הקדושים לבוא ולפקוד לראשונה את מקום קבורתם של זקניהם שנרצחו על קידוש ה' לפני 77 שנה, ומקום קבורתם לא נודע עד עתה.