אורי מקלב
אורי מקלבצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת דנה בהצעה דחופה לסדר שהגיש סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מקלב (יהדות התורה) אשר עסקה במצבם הקשה של מאות אלפי משפחות בישראל שמצויות בחובות עצומים המגיעים לכדי הוצאה לפועל.

"זה גורם בלתי נפרד מהעוני בישראל", אמר ח"כ מקלב בפתח הדיון, "זאת לא תופעה, זאת תוצאה. אנשים שמתקשים בתשלומים נגררים במהירות לתוך מערבולת של חדלות פירעון והוצאה לפועל. ייתכן וזו גם אחת הסיבות לכך שישראל נמצאת במקום הרביעי בעולם המפותח בשיעור העוני בקרב ילדים. 35 אחוז מהילדים בישראל, כל ילד שלישי, חי בעוני. כשאדם הוא בעל חוב והוא לא יכול לשלם, בסופו של תהליך הוא הופך למוגבל וכל המצב הכלכלי שלו מתערער".

"לא מדובר במילקי או במותרות, מדובר על פת הלחם של משפחות רבות בישראל. אינו דומה מי שאין לו מה לקנות במכולת למי שאין לו מה לשלם את חובותיו המעיקים. כשאדם מוגבל ביכולת התשלומים שלו הוא לא יכול לרכוש כלום, הילדים הולכים לישון רעבים. כשאין אפשרות לשלם לרופא, כשאי אפשר לשלם על חינוך, הפערים מתרחבים", הוסיף ח"כ הרב אורי מקלב. "כיצד אפשר לראות את הילדים שמבקשים מאבא והאב משיב להם שאין לו.

"הציבור החרדי ב"ה ידוע בעזרה ההדדית למשפחות שנמצאות במצוקה, אבל יש משפחות שאין מי שדואג להם", אמר. "פגשתי את ראשי ההוצאה לפועל ושוחחתי עמם על ההידרדרות המהירה של החייבים מרגע שהם מתקשים בתשלומים ועד שהם עומדים בפני ההוצאה לפועל. גם הם אמרו לי שהם מעוניינים להקל על כל המשפחות האלה. אבל מה הייתה המסקנה של המדינה? לצמצם ולהכביד על פעילות הגמ"חים שמאפשרים הלוואות על מנת שהמשפחות לא יפלו באמת למצב של פת רעב".

במענה לדברים טען סגן שר האוצר, מיקי לוי, כי מצב החייבים אינו כה חמור כפי שנטען, וכי האשם הוא בהתנהלות הפיננסית של הציבור. "בשנה וחצי האחרונות השקענו כעשרה מיליון שקלים לפיתוח תוכניות לימוד ארציות של חינוך פיננסי וניתנו הרצאות רבות בנושא, במטרה לשפר את הרווחה הפיננסית האישית של האזרחים. אנחנו מאמינים ששילוב נכון של הבנה כלכלית וצרכנות טובה שיהיה בידי האזרחים, וטיפול ביוקר המחיה וגם בריביות הבנקים למשקי-הבית, יהיו תמהיל נכון להתמודדות עם בעיות האוברדרפט של משקי-הבית", הסביר.