פרופ' דניאל הרשקוביץ
פרופ' דניאל הרשקוביץדוברות אוניברסיטת בר אילן

באוניברסיטת בבר אילן נערכה אתמול (רביעי) עצרת הזיכרון לראש ממשלת ישראל, יצחק רבין ז"ל, במלאות תשע עשרה שנים למותו. 

הטקס שנערך בשיתוף האוניברסיטה ואגודת הסטודנטים כלל כ-350 משתתפים וביניהם רב הקמפוס, הרב שלמה שפר, נשיא האוניברסיטה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, יו"ר אגודת הסטודנטים, מתן בר- נוי, עובדים וסטודנטים.

"תשע עשרה שנים חלפו מאותו ליל בלהות, עת עקבנו כולנו בתדהמה, בפלצות ובבעתה אחר המעשה הנורא שבו ההין איש בליעל לשלוח ידו בגדול ישראל ולהורגו", אמר נשיא האוניברסיטה בפתח דבריו.

"לדאבון ליבנו, איש בליעל זה למד באותה העת באוניברסיטת בר-אילן ובמעשהו חילל את רוחה, מהותה, ומעשיה של האוניברסיטה, ופעל בניגוד מוחלט לדרכה ולערכיה. לא מאתנו קיבל הרוצח הנתעב את תפיסת עולמו המעוותת, ומעשהו היה רחוק מאוד מדרכה הסובלנית של האוניברסיטה ומן ההרמוניה השוררת בין הסטודנטים הבאים מרקעים ומציבורים שונים, ורוכשים תורה ודעת בין כתליה" הוסיף הנשיא.

"מעשהו היה אנטי- יהודי, אנטי מוסרי והפר את הצו הבסיסי, המקדש את החיים, שקיבלנו בערש לידתנו כעם, במעמד הר- סיני – 'לא תרצח'. הלקחים מן הרצח הנתעב, שייזכר לדיראון בתולדות עמנו, הם רבים ועמוקים וביניהם, שעלינו להכיר בהיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, שבה פלורליזם וסובלנות מוכרים כערכי יסוד, והבדלי השקפה בשאלות בסיס הם לגיטימיים, מכובדים ומוכרים. גינוי האלימות ועקירתה מן השורש, כמו גם קידום הסובלנות, הנם מעשים שיש לטפחם, לשננם בחינוך, בחברה ובממשל וביחסים שבין אדם לחברו. אנו, באוניברסיטת בר- אילן, מקדמים דיאלוג שכזה באמצעות קורסי ההידברות השונים".

בפנייתו לסטודנטים הפציר בהם הנשיא "לפני חודשים מספר, במערכה הכבדה שנכפתה עלינו בדרום, ראינו את צה"ל מקפיד ככל שניתן על אי פגיעה בחפים מפשע, ואת העם כולו מתלכד במפגן אחדות מופלא בעת צרה ומוקיר חיילים בודדים שנפלו, עת עשרות אלפים באו ללוותם למקום מנוחתם, והם לא הכירום כלל. ביום זה נעלה יחד את זכרו המבורך של מצביא ומדינאי, שלחם בשדה הקרב בהגנה על המדינה משחר הקמתה, אדריכל הניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים, איש אוהב עמו ומולדתו, יצחק רבין ז"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון, בן יקר מבניה המופלאים של הארץ הזו, שמסכת חייו נקטעה באחת, והוא בשיא כוחו, בעת ניסיונו לנווט את דרכה של ספינת המדינה אל חוף מבטחים, בין גלים סוערים ועמוקים".

סגן יושב ראש אגודת הסטודנטים, אוראל להב, אמר בנאומו "כל שנה אנו עומדים כאן ומתחייבים כחברה שלא לחזור על אותו תרחיש ומדי שנה, במקביל להבטחותינו, נחצים גבולות בשיח הלאומי. גם לחופש הביטוי יש גבולות. במסגרת חופש הביטוי לא נאפשר שפיכת דמו של איש".

בעת קיום העצרת הופסקו הלימודים באוניברסיטה. בשעה שלאחר הטקס התקיימו מעגלי הדברות בשיתוף האגודה ולשכת הרב, שעסקו בסוגיות דוגמת השפעת הרצח על חיינו, תפיסת הימין והשמאל הפוליטי בישראל ואלימות מילולית.