בנט בדימונה
בנט בדימונהצילום:

יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה נפתלי בנט, הניח היום (חמישי) אבן פינה למפעל "על בד" בדימונה.

העבודות להקמת המפעל, שבסיסו בקיבוץ משואות יצחק, החלו זה מכבר. הטקס נערך בהשתתפות ראש עיריית דימונה, בני ביטון, יו"ר "על בד" אמנון ברודי ומנהל מרכז ההשקעות נחום איצקוביץ'.

את העבודה להשקעת משרד הכלכלה במפעל הוביל מנכ"ל המשרד, עמית לנג. לפני כן, בנט סייר במפעלים בירוחם, כמו נגב קרמיקה, אסף מתכות, פריגו, אמיליה קוסמטיקה ופיניציה.

"זה אחד הימים היותר מרגשים", אמר בנט והודה לאלו שפעלו להצלחת הקמת המפעל. בנט סיפר כי "התחרות לא היתה בהתחלה בתוך ישראל. היא היתה בין ישראל לגרמניה, וזה המאבק האמיתי. אמנון ברודי יכל להחליט בקלות להשקיע בגרמניה. אם היה הולך על שיקולים כלכליים נטו אולי היה הולך לגרמניה, אבל אחד המאפיינים של 'על בד' זה ציונות. ובמבט ארוך טווח זה גם טוב עסקי. אם צריך לומר שהחיינו זה על הקמת מפעל חדש בארץ ישראל. עשר שנים לא בנו מפעל בדימונה והיום אנחנו מתחילים לבנות וזו בשורה של ממש".

בנט סיפר על המרכיבים שהפכים את ההחלטה לפתוח את המפעל בדימונה למוצלחת. הראשון הוא חדשנות. "אין טעם להקים מפעלים בלי חדשנות", קבע. אחד החידושים של המפעל, לדברי בנט, הוא היכולת להשליך מגבון לאסלה מבלי שיסתום את הביוב. "החדשנות שזה יתפורר באסלה", אמר. "חדשנות זה לא רק תוכנה, ווטסאפ ופייסבוק. אלא בכל תחום. שלא יספרו לי שאי אפשר חדשנות במפעל או במגבות. אפילו בפוליטיקה אפשר חדשנות. הדבר השני זה יזמות- להוציא רעיון לפועל, וזה גם מאפיין שמקימים עוד מפעל ודוהרים קדימה".

המרכיב השלישי: "זו הציונות האמיתית. בימים לא קלים בירושלים המענה לכל מי שחושב שלא נהיה בארץ הזאת זה להקים עוד מפעל ועוד בית בכל מקום בארץ ישראל. והדבר האחרון זה ערבות הדדית. אלה קיבוצניקים בכל מובן המילה. אם כסף אישי היה המניע היה לראשי המפעל הרבה אופציות אחרות.

"ההחלטה להקים פה נובעת מרצון לעזור לעם ישראל בכל מקום שהוא נמצא. הייתי במפעל בקיבוץ. אין ועד עובדים כי הם דואגים לכל עובד ומבינים שהצלחת המפעל תלויה קודם כל באנשים וגם יש ייעוד של המפעל- בשביל מה אנחנו בעולם הזה, כדי להרוויח עוד אגורה? כדי לעשות טוב. אחד הדברים החשובים זה להתייחס לעובדים כשותפים".

בנט סיכם ואמר כי אלה הערכים של המפעל, וזאת הסיבה שהחברה הזאת עוד תשגשג הרבה שנים. יש לי עסקה איתכם: על כל מפעל בארץ שתקימו אני בא. אני מתרגש מאוד ושמח שיכולנו לתרום קצת כי זה התפקיד שלנו. בסך הכל מילאנו את התפקיד שהטלתם עלינו כאזרחים".

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שיבח את בנט ואמר כי הוא יגיע רחוק. ואני אומר את זה כאיש ליכוד. השר היום יביא סנונית ראשונה לדימונה. האזור הזה היה שומם. השר הקצה מאות מיליוני שקלים לדימונה. העיר לבשה היום כחול לבן. העיר מחייכת. אני מאמין בך ואנחנו מאמינים שיקומו עוד מפעלים בדימונה".