יוני שטבון
יוני שטבוןצילום:

"חוק הדיינים" של ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) יובא היום (ראשון) לוועדת השרים לענייני חקיקה.

על פי ההצעה, שר המשפטים בהסכמת נשיא בית הדין הגדול יקבע את מספר התקנים הנחוצים עבור כל אזור ועיר במדינה ביחס לגודל האוכלוסייה בתחומי שיפוט בית הדין הרבני.

שטבון הסביר כי תיקון זה ימנע מצבים של חוסרים בהרכבי הדיינים ויקל משמעותית בעומס הבלתי סביר המוטל על הדיינים.

אל יוזם החוק, ח"כ שטבון, הצטרפו גם חברי הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי), יעקב אשר (יהדות התורה) ופנינה תמנו שטה (יש עתיד). עוד יצוין, כי ההצעה נתמכת על ידי הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף, המשמש גם כנשיא בית הדין הגדול, והרב דוד לאו.

במחקר שהזמין ח"כ שטבון ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, נשקפת תמונת מצב עגומה מאוד של עומס בלתי סביר המוטל על כתפי הדיינים בישראל. מסתבר כי בשנים האחרונות נפתחים בבתי הדין הרבניים למעלה מ- 84,000 תיקים חדשים מידי שנה. עוד עולה כי כל דיין מטפל בלמעלה מ-900 תיקים חדשים בשנה,זאת לבד מהתיקים שטיפולם מתפרש על פני כמה שנים.

מהמחקר יוצא כי ישנו פער בין תקני הדיינים לדיינים המשמשים בפועל, כאשר אף שהתקן דורש 99 דיינים, ב-2013 כיהנו הלכה למעשה רק 90 דיינים. פער זה מוסבר בפרישתם של דיינים ובעיכוב איוש התקנים הקיימים. החוסר בדיינים מקשה על מילוי הרכבים באופן קבוע ומוביל למעבר של דיינים במהלך ימות השבוע מבית דין אחד למשנהו בכדי למלא את ההרכבים החסרים. ברור כי, החוסר בדיינים גורם גם לעיכוב בפסקי דין והחלטות מטעם בתי הדין הרבניים. מציאות זו נדמית כמשימה כמעט בלתי אפשרית, ומשוועת לפתרון.

ח"כ שטבון אמר כי "בשנה האחרונה הפכו בתי הדין הרבניים למטרת ניגוח ולשק חבטות. אבל כשבאים לאמת, כפי שהמחקר מעיד, מגלים כי הדיינים מתמודדים עם משימה כמעט בלתי אפשרית".

"אי אפשר לבוא בטענות לבתי הדין הרבניים, כאשר לא מעמידים בפני הדיינים את הכלים המינימאליים להתמודדות. דיין המטפל באלפי תיקים מידי שנה ונאלץ לכתת רגליו מבית דין לבית דין בעטיים של חוסרים במצבת כוח האדם לא יוכל לעולם לספק שירות יעיל ומהיר לציבור. בתי הדין מספקים שירותים לציבור היהודי בישראל דתיים כמסורתיים, חרדים כחילונים. הקלה עליהם, היא בחינת צורך ציבורי ולכן החוק נושא תיקון חשוב מאוד. אני מצפה ומאמין שוועדת השרים לענייני חקיקה תעשה צדק ותאשר את החוק".