טרור אבנים
טרור אבניםצילום: פלאש 90

תושבי היישוב גבעת אסף שבבנימין מוחים על התנהלות כוחות צה"ל, בתגובה ליידוי אבנים מצד ערבים לעבר ציר 60.

התושבים סיפרו כי בצהרי יום שישי האחרון הם קיבלו דיווח על כך שמתחילה התארגנות של ערבים מהכפר בורקא ללכת לכיוון היישוב.

"יצרנו קשר עם מ"פ הגזרה בדרישה שיגיע כוח לאזור", סיפרו התושבים, "לאחר כחמש דקות התקרבו ערבים רעולי פנים לעבר הכביש המחבר את הכפר לצומת גבעת אסף ("צומת הטי"), והחלו ביידוי אבנים".

בשל התקדמות הערבים עדכנו התושבים את קצין ההגמ"ר והבחינו כי סמוך מאוד למקום נוכח כח צבאי כאשר החיילים מסתתרים מאחורי הג'יפ הממוגן בו נסעו, "הפורעים יידו אבנים תוך כדי צעקות 'אללה אכבר' וקצין שהיה במקום ביקש מהתושבים להתרחק בטענה שהוא מנהל את האירוע. שאלנו את הקצין מדוע החיילים אינם פועלים למיגור הפורעים, ובתגובה חטפנו צעקות מהקצין".

הפורעים מצידם, המשיכו להתקרב לעבר היישוב ואחד התושבים אף נפגע מאבן שזרקו עליו הפורעים. בשלב הזה החליטו התושבים לקחת את ניהול האירוע לידיהם, התקרבו לערבים וצעקו לעברם "וואקף" (עצור). הפורעים אכן התרחקו מעט מהמקום אך נעצרו במבצר השולט על כביש 60 - הכביש הראשי לבית אל, עפרה, וגוש שילה, והחלו ליידות אבנים לעבר הרכבים שנסעו על הכביש.

"החיילים לא עשו כלום", סיפרו תושבי גבעת אסף בכעס, "דרשנו מהקצין לפעול במיידית, אך תגובתו היתה שאנחנו מתסיסים את הגיזרה. רק לאחר חמש דקות של זריקת אבנים באין מפריע, ולאחר שפגעו בכ-10 רכבים החלו החיילים בירי של כדורי גומי באוויר והרחיקו את הפורעים מהציר".

התושבים מוחים על התנהלות צה"ל ודורשים תחקיר מיידי והסקת מסקנות מהתנהלות החיילים אשר לטענתם מפקירה את חיי התושבים ואת חיי עשרות אלפי הנוסעים על ציר 60 מידי יום ביומו.

מצה"ל נמסר בתגובה כי "נסיבות האירוע יתוחקרו ויופקו הלקחים הנדרשים".