ישיבת ממשלה במועצת חוף אשקלון
ישיבת ממשלה במועצת חוף אשקלוןחיים צח - לע''מ

הממשלה שמעה הבוקר (ראשון) סקירה על עולם העבודה העתידי של מדינת ישראל וכיווני פעולה מומלצים מראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל, זאת בהמשך לעבודה על האסטרטגיה הכלכלית-חברתית.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר על היערכות המדינה לעולם העבודה העתידי במדינת ישראל כי אנו במציאות שמשתנה במהירות עצומה, "סוגיה זו בעלת חשיבות מהותית על עולם העבודה בראייה ארוכת טווח: חיזוק ישראל והיערכות לאתגרים המתעצמים על מנת להבטיח עתיד טוב לדורות הבאים".

נתניהו אמר כי על ישראל להקים מטה במשרד ראש הממשלה בעל מחויבות מרכזית לנושא עולם העבודה יחד עם המשרדים הרלוונטיים שידאג לטיפול בנושא הזה, "אני רואה חשיבות רבה לשיח מקצועי ומעמיק בנושא האסטרטגיה הכלכלית-חברתית שמובילה המועצה הלאומית לכלכלה ביחד עם משרדי הממשלה. הממשלה תמשיך לעקוב אחר קידום הטיפול בנושאים הללו".

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל אמר כי "התהליך האסטרטגי מהווה שינוי תפיסתי המלמד על מדיניות יוזמת ומובילה בראייה ארוכת טווח שנועדה להבטיח את עתיד ילדינו ואת עתיד המדינה. יש להעמיד את האדם במרכז תוך דגש בהקניית כישורים מתאימים ועיצוב מחדש של יחסי העבודה במשק על פי מודל צפון אירופה".

ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' קנדל הדגיש כי ישנה חשיבות רבה בהשקעה בפיתוח הון אנושי ומיקוד באדם בדומה למודל צפון אירופה לעומת מיקוד ההשקעה במקום העבודה כמקובל בדרום אירופה (PIGS).

בסקירה הוצגה תמונת מצב של שוק העבודה העכשווי וצפי עתידי של השינויים שיחולו. הוצגו המקצועות אשר נמצאים בסיכון גבוה להיעלמות בעתיד, מקצועות המאופיינים בחזרתיות וידניות ומקצועות מבוססות נהלים כמו מתווכים, סוכני ביטוח ומוקדנים.

לעומתם הוצגו המקצועות אשר נמצאים בסיכון נמוך המאופיינים ביצירתיות, אינטליגנציה רגשית ויכולת תגובה לסביבה משתנה כמו חוקרים, עובדים סיעודיים ומנהלים.

הוצג אפקט 'שעון החול' המדגים כי ישנם מקצועות בסיכון עקב שינויים טכנולוגיים, בעיקר בחתך עבודות הביניים כגון פקידות, סוכני ביטוח, מנהלים זוטרים ועוד. הוצגו נתונים המציגים הצטמקות של שכבת עובדים זו וגידול בבעלי שכר גבוה ונמוך.

בסקירה הוצג כי עולם העבודה העתידי מאופיין באי-וודאות גוברת והדרך להתמודדות עמו מאופיינת בגמישות, התחדשות ותכנון אסטרטגי. שוק העבודה הישראלי שונה משוק העבודה העולמי כיוון שהוא מאופיין במדיניות הגירה לא מקושרת לשוק העבודה (לשני הכיוונים), שוני מהותי במצב הדמוגרפי והחובה בשירות צבאי למספר שנים גורם לכניסה בגיל מאוחר ביחס לעולם.

המועצה הלאומית לכלכלה הציגה כי ישנה חשיבות בהשקעה בפיתוח הון אנושי ומיקוד באדם בדומה למודל צפון אירופה לעומת מיקוד ההשקעה במקום העבודה.

נתניהו הנחה את שר הכלכלה, החינוך, האוצר וגורמים בצה"ל לפעול באופן מתואם ליישום ההמלצות בריכוז של המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ.