חרידם ישיבות בחורי ישיבה חרדי
חרידם ישיבות בחורי ישיבה חרדיפלאש 90

העולם הליטאי מציין היום 13 שנה לפטירת מנהיגו המיתולוגי הרב אלעזר מן שך.

העיתון הליטאי 'יתד נאמן' הקדיש הבוקר למנהיג את מאמר המערכת שבו מתח ביקורת על אלו שהציגו אותו כ'בעל מחלוקת' וכמי שנהג לסכסך בין לפגים בציבוריות החרדית.

"ומי מאלו שהיו באותם ימים אינו זוכר את המלחמה שנוהלה בזמנו נגד 'יתד נאמן', או הקמת 'דגל התורה' תוך הכפשות, השמצות, שהיום קוראים לזה 'רצח אופי', הצגת דמותו באופן מעוות, שקרי, מסולף. מרן שכל מהותו הייתה שלום, הוגדר כ'בעל מחלוקת', כמי שמפלג את ציבור היראים, גורם לעימותים וסכסוכים פנימיים ושאר האשמות זדון, והכול כדי להשיג מטרות מסוג אחר לחלוטין, כאשר כתבי פלסתר מסוגים שונים, מציפים את תיבות הדואר והרחובות".

"אבל רבינו הגדול לא נרתע האמת דיברה מתוך גרונו, והדבר החשוב ביותר – כל החלטותיו היו נקיות לחלוטין מכל נגיעה אישית. הן היו דעת תורה צרופה, פרי עמל התורה עד כלות הנפש במשך כל חייו עד זקנה ושיבה, כאשר ניצב בראש המחנה מדריך ומוליך אותו דרך כל משברי הגלות, מול כל הקשיים וכל המתנגדים".

לדבר כותב המאמר, תפקידו של מנהיג ללכת עם האמת הפנימית שלו וגם אם זה לא פופולארי במיוחד. "כאשר מציינים אנו היום י"ג שנה להסתלקותו מעימנו, צריך לזכור כי מנהיג אינו נבחן בכך שכולם מסכימים עם דרכו, נהפוך הוא, מרגלא בפומיה דרבינו זיע"א האמירה כי 'רב שבני הקהילה אינם רוצים לסלקו – אינו רב'. היינו, אם מדובר ברב שאינו מנהל מאבקים להעמיד הדת על תילה, תוך שהוא אינו נושא פנים לגדולים כקטנים, הרי אין זה רב.

"כי זה תפקידו של מנהיג אמיתי: לעמוד כחומה בצורה מול אלו המנסים לפגוע במחנה פנימה. לא לשאת פנים לאיש ולא להתפעל מביקורת לא עניינית שמניעיה מנוגדים לנקיות הצרופה. אין זה סותר את היותו אוהב שלום ורודף שלום, כי השלום האמיתי הוא השגת השלימות, ולא ניתן להשיג אותה כאשר מנסים לערער על הנהגתה, ליצור פילוגים בתוככי הבית, לחתור תחת יסודות הקיום של המחנה התורני ולהרוס כל חלקה טובה".