ביוב זורם לנחל
ביוב זורם לנחלצילום: רועי סימון

מעיין עין מבוע בשומרת ואדי קלט, נסגר לאחרונה למטיילים על ידי רשות הטבע והגנים בעקבות זיהום בביוב.

הנחל שהוא אחת משמורות הטבע היפות והמרגשות ביותר באזור, מושך אליו המוני מטיילים בשנה, הנהנים להשתכשך במעיינותיו השופעים ובבריכות שלאורכו.

מתקן טיפול שפכים המיועד לטפל בשפכי אל בירה, הנמצא בראש הנחל, אינו פועל בצורה תקינה.

המתקן המטופל ע"י הרשות הפלסטינית ובאחריות המנהל האזרחי, קורס אחת למספר חודשים בעקבות מי גשמים רבים או תקלה אחרת ומי הביוב מוזרמים לנחל.

אריאל פילבר מבית ספר שדה עפרה מספר בראיון לערוץ 7 על הזיהום בנחל המחמיר במשך השנים, "גם במהלך כל השנה כשמכון הטיהור עובד כמו שצריך מוזרמים לנחל מים שאינם טובים אפילו לחקלאות, אך כשיש גשם חזק או תקלה במערכת – פותחים את השיבר והביוב זורם חופשי לנחל".

לדבריו, "עיריית אל בירה האחראית על הטיפול במתקן לא דואגת שהטיפול יתבצע כנדרש וגם למנהל האזרחי שהוא הריבון בשטח לא אכפת שהביוב זורם לנחל".

פילבר מדגיש כי הפגיעה בנחל קשה, "כאשר הנחל נסגר למבקרים זה פוגע בתיירות, פגיעה נוספת היא באקוויפר ההר כשמי ביוב מחלחלים לקרקע, בנוסף יש פגיעה אקולוגית ותברואתית".

פילבר מציע פתרון אפשרי, "המנהל האזרחי כשל באכיפה כבר 15 שנה, אם הם לא מסוגלים לטפל בזה שיעבירו את הטיפול במתקן לאיגוד ערים לאיכות סביבה שיש לו סמכות חוקית לאכוף את הטיפול במתקן".

"כיום יש מתקן ועליו לפעול בצורה תקינה, כשיש תקלה הפתרון הזול והקל של הפלסטינים הוא להזרים ביוב לנחל אבל אם הם יקבלו על זה קנס הם לא ימהרו לעשות זאת", מוסיף פילבר.

בחברה להגנת הטבע פועלים לפתרון הבעיה ואף יזמו עצומה הקוראת לציבור להירתם להצלת הנחל, "לצערנו הבעיה חוזרת על עצמה מדי כמה חודשים, אם לא יימצא לה פתרון טוב, שיחזיק מעמד לאורך זמן, זה יקרה שוב ושוב ומי שייפגע מזה זה המטיילים והטבע".

תגובת מתאם פעולות הממשלה בשטחים:"מתקן טיהור השפכים מנוהל ומתופעל על ידי עיריית אל-בירה והוקם על ידי הבנק הגרמני KFW.

מבדיקה מול העירייה אנחנו מודעים לכך שיש תקלה אשר הוחמרה בימים האחרונים עקב כמות הגשמים הגורמים לדליפת השפכים. בימים אלו צפויים להגיע חלקים מתאימים מגרמניה לתיקון התקלה.

מעבר לכך, מתקיימים דיונים לשדרוג המט"ש והגדלת הבריכות".