ידידות מופלאה ומדאיגה. קרי, אשטון וזריף
ידידות מופלאה ומדאיגה. קרי, אשטון וזריףReuters

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הד"ר אמילי לנדאו, ראש פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי במכון למחקרי ביטחון לאומי, להתקרבות המדאיגה בין ארה"ב לאיראן, התקרבות שתכליתה שיתוף פעולה במאבק נגד דאע"ש, אך בהחלט סביר להניח שהקרבן שתקריב ארה"ב יהיה בתחום הגרעין.

לדברי ד"ר לנדאו אכן הדברים נראים כצועדים לקראת ויתורים בתחום הגרעין על מנת לאפשר שת"פ מסוג שכזה. "כך היה נראה גם לפני הדיווחים על המכתב של אובמה לחמינאי. היו לא מעט סימנים לנכונות אמריקאית להגעה מהירה להסכם ולו כדי שיוכלו להתקדם לשת"פ בהתמודדות מול דאעש ואולי ארגונים אחרים בעיראק וכו'. הבעיה היא שהדיבורים הללו מגיעים בשלב קריטי של שיח גרעיני, וכשאיראן קולטת שממשל אובמה מוכן לשתף פעולה מול דאעש זה מחליש את כוח המיקוח האמריקאי".

ד"ר לנדאו מזכירה כי כבר מראשית הקדנציה שלו מקדם ברק אובמה מדיניות של הושטת יד לאויביה של ארה"ב, ובשנים האחרונות רואה הנשיא האמריקאי אובמה רואה כיעד את שיתוף הםעולה הבילטראלי עם איראן. "הוא ננעל על היעד של שינוי היחסים עם איראן כהישג. קשה להבין על מה זה מתבסס".

לנדאו מדגישה כי קשה להבין את מניעי מהלכיו של אובמה בעיקר לנוכח השיח האלים של המנהיג האיראני כלפי ארה"ב, השנאה והבוז שהוא מטיח בה ובצד הדברים גם דבריו על הצורך בהשמדת ישראל.

"כל מה שאנחנו שומעים זה שנאה בוז וקללות גם כלפי ארה"ב וכעת כלפי ישראל. יש אולי דברים שמהווים אינטרסים משותפים כמו המלחמה בדאעש אבל זו לא סיבה לחבירה. אנחנו מדברים על מדינה אגרסיבית ומסוכנת לסובביה".

באשר לדבריו של מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ולפיהם אין קשר בין השיח עם איראן בנושא הגרעין לסוגיות נוספות, אומרת ד"ר לנדאו כי קשה לקבל את הדברים כפשוטם כאשר בפועל אין הכחשה אמריקאית לדיווח על שליחת המכתב מאובמה לרוחאני. עוד היא שבה ומציינת כי "גם לפני המכתב אפשר היה להבין שארה"ב נוטה לכיוון הזה. השאלה היא למה מאמינים, לעדויות או לאמירות של קרי ואחרים, לשיח שמתגבש בין מקורבים לממשל או להכחשות הנמרצות. קשה ליישב את הסתירות".

כשהתייחס לצעדים שלטעמה על ישראל לנקוט אמרה ד"ר לנדאו כי יש להבהיר לעולם כי הוא המפסיד מההתגרענות האיראנית ואין כאן עניין של ישראל בלבד. "מי שמפסיד פה זה העולם. לא נכון למסגר את השיח הזה כאילו רק אינטרס ישראלי הוא שיהיה הסכם גרעיני טוב. מי שמפסיד זה הקהילייה הבינלאומית והמזרח התיכון כולו, כמו גם ארה"ב עם הנחישות שהפגינה למניעת תפוצת נשק גרעיני למדינות מסוכנות. מאוד חשוב לזכור את הדברים וכך להציג אותם – זה לא עניין של ישראל".

לנדאו מודעת לבעייתיות שבה מצוי ראש הממשלה נתניהו כאשר הוא שומע את האיראנים מאיימים על ישראל ובכך מותירים אותה בקדמת הבמה ההסברתית. "יש לראש הממשלה בעיה כי מצד אחד הוא מנסה לשכנע בעיקר כשהוא רואה את הדברים מתקדמים למקום אחר, אבל כל המומחים לסכנות הגרעיניות נמצאים באותו מקום ומבינים שהסכם גרעין שאינו טוב הוא מקור לבעיות רבות. הבעיות של נתניהו מובנות אבל יש לכך תוצאה פחות חיובית כאשר ישראל מוצגת בנפרד משאר המדינות".